====== Prodejní objednávky ====== ==== Popis, funkce a umístění modulu ==== **Program pro správu prodejních zakázek** v sobě uchovává veškeré potřebné informace o zakázce a jejich vazbách na další programy. Tato úloha eviduje veškeré **prodejní objednávky**, včetně //probíhajících// i //uzavřených//. \\ Každá zakázka (řádek tabulky) obsahuje **[[cprodejniobjednavka#Základní údaje prodejní objednávky:|základní údaje]]**, které slouží ke specifikaci prodejní objednávky. Mezi tyto údaje patří //odběratel//, //logistika//, //časové údaje// o zakázce, //bankovní spojení// odběratele, //podmínky dodávky//, //měna// ve které se obchoduje, //stav// dokladu a další potřebné údaje. \\ K objednávce je možné přidat i **[[cprodejniobjednavka#Doplňkové údaje prodejní objednávky:|doplňující údaje]]**. Ke každé objednávce je možnost přiřadit až 3 **[[cprodejniobjednavka#Jednotlivé adresy, které je možno přiřadit k objednávce:|adresy]]** (//Dodací// - adresa dodání, //Objednací// - adresa objednavatele, //Korespondenční// - adresa fakturace). \\ Další funkcí je automatický přepočet [[cprodejniobjednavka#Hodnoty v měně dokladu včetně sazeb DPH::|hodnoty objednávky]] na základě sazeb DPH. \\ Každá objednávka uchovává **historii** vlastních změn, lze tedy snadno dohledat veškeré změny, které byly v rámci této objednávky učiněny. === Zakládání objednávky === Při zakládání //nové// **prodejní objednávky** je v prvním kroku důležité vybrat //Typ dokladu// (po vybrání se automaticky vygeneruje nové číslo dokladu) a poté potvrdit tlačítka (vyobrazení zámku vedle Čísla dokladu). \\ ==== Základní funkce ==== __Program umožňuje:__ * **Vytvářet** nové objednávky. * **Aktualizovat** existující objednávky. * Při změně slevy uvedené v záhlaví dokladu dojde k dotazu zda aktualizovat slevu i v řádcích dokladu pokud odpověď ano změní se sleva v řádcích dokladu a celý doklad se přepočte * Při změně měny uvedené v záhlaví dokladu dojde k automatickému přepočtu ceny v řádcích dokladu a celý doklad se přepočte * **Likvidovat** (smazat) již existující objednávky. * **Kopírovat** existující prodejní objednávka se může vykopírovat do jiné objednávky , ceny jsou aktualizovány podle aktuálního ceníku ( pokud nebyly vyplněny ručně) * Přehledně **zobrazovat** (filtrovat) dle povolených klíčů. * **Připojit** konkrétní objednávce //poznámku//, //elektronické dokumenty//. * **Přidělit** dané objednávce //[[orsoftopen:crm:ukoly:cukol|úkol]]//, nebo //[[orsoftopen:oh1:crm:ohakt|aktivitu]]//. * **[[orsoftopen:o0:admin:exportimport|Exportovat]]** tabulku objednávek (všech, nebo filtrovaných dat) do Excelu (formát .xlsx). * **[[orsoftopen:o0:admin:o0menutisk|Tisknout]]** tabulku objednávek (všech, nebo filtrovaných dat) - příprava dat k tisku. ==== Důležité údaje objednávky ==== ==Základní údaje prodejní objednávky:== {{:orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:zakladniudaje_objednavka.png?direct&400|}} ==Doplňkové údaje prodejní objednávky:== {{:orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:doplnkoveudaje_objednavka.png?direct&400|}} ==Jednotlivé adresy, které je možno přiřadit k objednávce: == {{:orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:adresy_objednavka.png?direct&400|}} ==Hodnoty v měně dokladu včetně sazeb DPH: == {{:orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:hodnoty_objednavka.png?direct&400|}} ====== 1. Atributy záznamu ====== * Popis atributů záznamu ===== 1.1. Hlavní seznam ===== * Bude domluveno, co sem přijde. ==Stavy== * Bude doplněno. ===== 1.2. Detail ===== * Níže je uveden základní popis formuláže ==Základní údaje== * Odběratel * Číslo firmy lze hledat fulltextově dle názvu + našeptávač nabízí nejbližší vyhovující výsledky * Po vybrání se dotáhnou základní informace z Adresáře firem * Bankovní spojení odběratele * Dotahuje se z Adresáře firem, případně lze ručně změnit * Bankovní spojení naše * Korunový / eurový / dolarový účet (viz číselník bankovních účtů firmy) * Dotahuje se z Adresáře firem, případně lze ručně změnit * Logistika * Rámcová objednávka * Objednávka odběratele * Účetní zakázka * Časové údaje * Datum založení * Datum zahájení * Datum potvrzení * Plánované splnění * Skutečné splnění * Podmínky dodávky * Platební * Dopravní * Dodací * Stav dokladu * Vytištěno * Vytvořena ZF * Potvrzeno * Uvolněno do výroby * Pozastaveno * Uzavřeno * Měna * Sleva * Popisné údaje * Jazyk dokladu ====== 2. Funkce v menu úpravy ====== * Správní funkce a jejich senzitivita. ===== 2.1. Založit nový záznam ===== * Vytvoření nového dokladu Prodejní objednávky ===== 2.2. Aktualizace záznamu ===== * Editace vybraného záznamu Prodejní objednávky * Pokud je prodejní objednávka uzavřena, nepůjde již editovat ===== 2.3. Smazat záznam ===== * Smazání vybraného záznamu Prodejní objednávky * Pokud je již z Prodejní objednávky vytvořen Výrobní příkaz (Výrobní zakázka), Dodací list nebo Vydaná faktura, tak již nelze prodejní objednávku smazat ===== 2.4. Opsat záznam ===== * Popis funkce. ====== 3. Funkce v menu nabídka ====== * Nabídka funkcí modulu. ===== 3.1. Import řádků z excelu ===== **Funkce slouží k importu řádků prodejní objednávky k existující hlavičce z Excelu (xls,xlsx).** //funkce je distribuována jako skrytá a uživatel si ji musí v menu funkcí aktivovat // * Uživatel se nastaví na existující hlavičku prodejní objednávky a zvolí funkci import řádků prodejní objednávky z Excelu - nesmí se jednat o uzavřenou zakázku - zakázka nesmí být potvrzena {{:orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:import_radku_po_z_excelu.png?direct&400|}} * Výběr souboru, který se má zpracovat z lokálního disku a jeho přenos na server do adresáře definovaného v záznamu Fmp s Fmp.vstup = "X", pokud takový záznam neexistuje tak do adresáře "DATA"/import - "DATA" musí být v nastavena jako systémová proměnná. * V zadávací volbě lze zadat, zda se mají smazat původní řádky prodejní objednávky. {{:orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:import_radku_pu_1_.png?direct&400|}} * Je zpracován zadaný excel soubor, konverze probíhá tak, že v souboru excelu musí existovat hlavička, kde jednotlivé buňky názvu musí odpovídat atributům v dané entitě viz příklad. {{:orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:import_radku_pu_2_.png?direct&400|}} * Pokud by bylo potřeba názvy atributů konvertovat do názvů atributů v OR, lze použít konverzní tabulku wkh-wkr se standardní funkcionalitou, wkhEntityType v tomto případě musí být **SProdejniObjednavkaImportRadku**. * Každý zkonvertovaný řádek lze ještě upravit makrem, jehož název lze zadat v přepínači **LO_SProdejniObjednavkaImportRadku_Makro** pro řízený objekt **SProdejniObjednavkaImportRadku**, implementace makra musí být **SProdejniObjednavkaImportRadku**. ===== 3.2. Funkce uvolnění do realizace ===== **Funkce slouží k uvolnění jedné prodejní objednávky do realizace.** * Funkce umožní uvolnit do realizace pouze jednu (aktuální) prodejní objednávku s možností výběru řádků * Po ukončení je možnost zaslat e-mail o výsledku uvolnění, vzhled e-mailu je nadefinován v šablonách e-mailů - šablona **sProdejniObjednavkaUvolneniRealizace** ===== 3.3. Hromadná změna ===== **Funkce slouží ke změně termínu nebo dispa pro vybrané řádky obchodního dokladu .** * uživatel vybere řádky obchodního dokladu pro změnu nebo zadá všechny * Změna termínu je možná zadáním nového termínu nebo posunem termínu o zadaný počet dní * Posun termínu o pracovní dny ( zadaný posun pracuje pouze s pracovními dny ) * Posun vzad ( znamená že se posouvá vzad / plnění se tedy zrychluje ) * Aktualizovat i ručně zadané ceny * při změně termínu se automaticky aktualizuje prodejní cena podle aktuálního datumového ceníku jen pro ceny dosažené z ceníku pokud zvoleno aktualizovat i ručně zadané ceny tak se aktualizuje cena dle aktuálního datumového ceníku vždy * při aktualizaci ceny se vždy nulují % slevy ručně zadané pokud nejsou součástí ceníku **pokud zvoleno aktualizovat ručně zadané ceny a ceník neexistuje tak systém doplní 0 cenu** * Změna dispa * uživatel zadá hodnotu dispa pro změnu ( jiná hodnota dispa než 0 je chápána jako plán , dispo s hodnotouu 9 je chápáno jako storno řádku ) * uživatel vybere řádky obchodního dokladu pro změnu nebo zadá všechny {{:orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:hro_zmena_po.png?600|}} ===== 3.4. Automatické založení účetní zakázky v hlavičce prodejní objednávky ===== **Prodejní doklad umožňuje automatické založení účetní zakázky tabulka O8a přímo při zápisu obchodního dokladu.** Toto je důležité pro možnost zakázkového účtování v ekonomice (sledování výnosů a nákladů na konkrétní účetní zakázku, která je spojená s obchodním dokladem) * Funkce se aktivuje automaticky při uložení záhlaví prodejní objednávky - pokud v parametrech prodejní objednávky uvedeno povinné vyplnění účetní zakázky - pokud uživatel nevybere nebo nezadá účetní zakázku manuálně * Při zápisu hlavičky prodejní objednávky je toto kontrolováno a pokud není číslo účetní zakázky vyplněno a typ prodejní objednávky to vyžaduje, tak dotaz zda vytvořit účetní zakázku automaticky ? * Pokud odpověď Ano tak se účetní zakázka založí v tabulce O8a automaticky a zároveň se tato účetní zakázka automaticky vyplní v záhlaví dokladu * Způsob tvorby účetní zakázky je možné ovlivnit makrem, existuje distribuční makro **SUcZakZaložení** (příklad kdy účetní zakázka vzniká jako typ dokladu +číslo dokladu)Implementace makra **SUcZakZalozeni_Makro** ===== 3.5. Vytvoření zálohové faktury k prodejní objednávce ===== **Funkce umožňuje automatické založení zálohové faktury k dané prodejní objednávce.** Obsluha zadává typ zálohové faktury, která má vzniknout a případně upravuje defaultní platební podmínku nabídnutou z adresáře firmy. * Zobrazeny jsou údaje z kterých se hodnota zálohy počítá - Hodnota bez DPH - Hodnota DPH - Hodnota celkem ( DPH je jen vypočtená hodnota , která povyšuje hodnotu zálohy , záloha DPH neobsahuje) - Hodnota již dříve vystavených zálohových faktur k této prodejní objednávce - Procento zálohy, obsluha může upravit ( Kolik procent se má při výpočtu zálohové faktury použít , defaultní hodnota je 100) - Včetně DPH ( Zda se vypočtené DPH má zohlednit při výpočtu hodnoty zálohy ) - Hodnota zálohy ( Hodnota se uživateli nabídne podle zadaného procenta je možný ale ruční vstup , zaokrouhlení nebo úprava částky ) {{ :orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:zaloha_po.png?direct&400 |}} informace o vygenerované záloze se propíší do historie změn prodejní objednávky {{ :orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:historie_zmen_prod.objednavky.png?direct&400 |}} při smazání nebo stornu zálohové faktury se hodnota prodejní objednávky pro generování zálohové faktury obnoví ===== 3.6. Vytvoření dodacího listu z prodejní objednávky ===== **Funkce umožňuje automatické vytvoření dodacího listu k dané prodejní objednávce.** * Nečíslovaný seznam typ dodacího listu se nabízí podle vyplnění u odběratele * uživatel zadá parametry sestavení * kopírování textů z prodejní objednávky hlavička do dodacího listu hlavička * kopírovat texty k řádkům prodejní objednávky do řádků dodacího listu * kopírovat připojené dokumenty z prodejní objednávky do dodacího listu * uzavření prodejní objednávky * všechny řádky ( defaultně se generuje pro všechny řádky / ze možné potlačit a vybrat řádky prodejní objednávky k tvorbě dodacího listu), generování dodacího listu probíhá i pro neskladovatelné položky , které jsou uvedeny v prodejní objednávce. Před generováním dodacího listu jsou provedeny programové kontroly : * je vyplněn expediční sklad pro skladovatelné položky * je vyplněna účetní kontace pro skladovatelné položky * je možné upravit nabídnuté množství k expedici ( snížit , pokud se nebude plnit v celém požadovaném množství) * je možné vyplnit expediční sklad ( sklad z kterého bude vydáváno) , pokud není sklad vyplněn již při vytváření řádku prodejní objednávky , což je doporučeno * po vygenerování dodacího listu je možné tento dodací list přímo zobrazit a podle nastavení i vytvořit fakturu a její automatický tisk na lokálně připojené tiskárně (je možné uživatelsky zadat počet kopií tisku) {{:orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:generdl.png?400|}} **Chybové hlášky** * Chybný typ dokladu * Pokud nejde vygenerovat samotný Dodací listy bez faktury, tak zkontrolujte, zda dodací list (Parametry dodacích listů) má povolen Skladový výdej. Dále zkontrolujte, zda má přiřazen parametr skladového dokladu (Parametry skladových dokladů - prodejní výdejka) - zde musí být pod stejným typem dokladu jako je Dodací list, založen parametr pro adresný výdej na dodací list * Pokud nejde vygenerovat Vydaná faktura, tak zkontrolujte, zda vybraný Dodací list (Parametry dodacích listů) má povolenu Tvorbu vydané faktury, případně zda má přiřazen Typ vydané faktury (přednost má vyplněný Typ vydané faktury v hlavičce Prodejní objednávky - záložka Doplňkové údaje) ===== 3.7. Dávkový přepočet prodejní objednávce ===== **Funkce umožňuje dávkový přepočet prodejních objednávek.** - toto je využitelné zejména při přechodu ze stávající technologie na technologii OR-OPEN nebo při souběžném provozu sProdejniObjednavkaPrepocetCronBL , při přepočtu je možné parametricky vytvářet protokol o zpracování sProdejniObjednavkaPrepocetCronBL prepoctiDoklady tvorProtokol ===== 3.8. Uvolnění do výroby ===== **Funkce umožňuje provést uvolnění do výroby.** ===== 3.9. Dodatečné slevy ===== **Funkce umožňuje provést dodatečné slevy.** ===== 3.10. Pozastavení ===== **Funkce umožňuje provést pozastavení / zrušit pozastavení prodejní objednávky.** ====== 4. Filtry pro seznam záznamů ====== * Popis "čtyřlístkového" filtru. ===== 4.1. Filtr dle autora dokladu ===== * Vše - zobrazí všechny doklady * Moje - zobrazí mnou vytvořené doklady ===== 4.2. Dle stavu ===== * Vše - zobrazí otevřené i uzavřené doklady * Otevřené - zobrazí všechny otevřené doklady * Uzavřené - zobrazí všechny uzavřené doklady ===== 4.3. Filtr 3 ===== * Popis filtru 3.