Orsoft Doku
Dokumentace a nápověda pro IS Orsoft Open

Opravné položky

Legislativa

Podle vyhlášky 410/2009 Sb. se u pohledávek tvoří opravná položka ve výši 10 % za každých ukončených devadesát dnů po splatnosti dané pohledávky. Opravné položky se tvoří k účtům, které jsou vyjmenovány v ČÚS č. 706 Opravné položky a vyřazení pohledávek.

Postup zpracování

Před vlastním zpracováním opravných položek je třeba provést nastavení potřebných parametrů a počátečních stavů.
Pak se provede podle tabulky Stav pohledávek ke dni výběr do opravných položek a návrh opravné položky.
Pokud s návrhem položky souhlasíte, označíte jí a provedete zaúčtování návrhu. Tím se do interních dokladů vygeneruje doklad s rozúčtováním pro opravnou položku, který je propojen s fakturou.
Rovněž lze přímo na konkrétní faktuře zobrazit všechny opravné položky k faktuře dosud vytvořené a zaúčtované.

Nastavení

Pro zpracování opravných položek je třeba nejprve naplnit číselník kontací a souvztažností, podle kterého se budou opravné položky účtovat.

Číselník kontací a souvztažností

Před zahájením tvorby opravných položek a naplněním číselníku pro opravné položky je třeba do číselníku kontací připravit kontace pro jednotlivé typy opravných položek podle pohledávkových účtů.
Do číselníku kontací je třeba zadat kontace pro opravné položky – kontací bude tolik, kolik analytických účtů pro opravné položky k pohledávkám z vystavených faktur používáte (opravné položky k poplatkům doporučujeme tvořit v IS pro Poplatky, a pak je ručně pořídit přímo do interních dokladů).
Dále je třeba definovat kontace pro přeúčtování opravných položek pro případ, že se opravná položka bude snižovat, tzn. Ke každé kontaci s typem dokladu Opravná položka bude existovat kontace pro přeúčtování s typem dokladu Opravná položka – přeúčtování.
Typ dokladu – Opravná položka nebo Opravná položka – přeúčtování
Dokladová řada – vyplníte dokladovou řadu určenou pro interní doklady typu Opravná položka nebo opravná položka – přeúčtování.
Kontace pro import - se neaktivuje
Automatické zaúčtování – podle Vaší volby
Pohledávky v externím IS - neaktivovat

Ke každé nastavené kontaci je třeba přiřadit souvztažnosti, podle kterých se bude automaticky generovat rozúčtování opravné položky včetně informací pro PAP.

Číselník pro opravné položky

Před zahájením zpracování je třeba rovněž nastavit parametry pro výběr faktur do opravných položek. Zadává se v číselníku pro opravné položky (volba Parametry).
Číselník je shodný pro uživatele účtující podle vyhlášky 410/2009 i podle vyhlášky 500/2002 Sb.+6987.
Typ řízení – pro uživatele ÚSC se nastavuje vždy „bez řízení“
Počet Dnů prodlení – podle legislativy 90 dnů
Procento Opravné položky – podle legislativy 10
Saldokontní účet – z tabulky Stav pohledávek ke dni se budou vybírat pouze neuhrazené faktury minimálně 90 dnů po lhůtě splatnosti, které mají na hlavičce faktury uveden shodný saldokontní účet
Kód kontace odpisy – pole pro zadání kódu kontace pro opravné položky (u ÚSC)
Kód kontace insolvence – pro ÚSC se nevyplňuje



Počáteční stavy opravných položek

Počáteční stavy OP mohou vzniknout 2 způsoby:

  • 1. Uživatelé, kteří účtovali v Orsoftu ve stavovém souboru o opravných položkách spustí volbu Pohledávky – opravné položky – prohlížení – ikona Další – Doplnění opravných položek a přeúčtování:


Po konverzi opravných položek je třeba opravné položky zkontrolovat.

  • 2. Nebo je možné počáteční stav opravných položek ručně pořídit – k tomu je určeno pole Doposud vytvořeno.


Kontrola stavu pohledávek ke dni

Ve volbě Saldo – stav pohledávek a závazků je třeba zkontrolovat stav pohledávek, ke kterým se podle číselníku pro opravné položky mohou tvořit opravné položky, nastavení parametrů pouze nezaplacené a po splatnosti:



Zpracování opravných položek

Samotné zpracování OP se vyvolá ve volbě Pohledávky – Opravné položky. Provede se podle zadaných parametrů výběr do opravných položek. Vyloučeny jsou automaticky faktury, které mají v Doplňku označení vyloučit z OP nebo Promlčená pohledávka:



Vytvoření návrhu opravných položek

Výběr do opravných položek se provede buď:

  • 1. na základě vyplněných výběrových kritérií. Vyplňují se před samotnou akcí:


  • 2. nebo podle číselníku pro opravné položky, pokud ve výběrových kritériích jsou vyplněny pouze údaje Datum zpracování a Datum splatnosti do.

Program provede návrh všech opravných položek, které vyhovují zadaným kritériím, a zobrazí je. Protože se jedná o návrh, jsou označeny červeně.


Zrušení návrhu opravných položek

Pokud je třeba akci s výběrem do OP zopakovat, lze zrušit návrh označením navržených položek a ikonou Smazat:

                         Zaškrtávátko pro označení všech OP pro zrušení


Zaúčtování opravných položek

Odsouhlasené opravné položky z návrhu se označí a spuštěním ikony Zaúčtovat návrh se vyvolá generování interních dokladů s jednotlivými opravnými položkami včetně jejich rozúčtování podle nastavení v číselníku pro opravné položky.

Zaúčtované opravné položky jsou přesunuty do volby Prohlížení opravných položek a označeny zeleně jako zaúčtované:

Z tohoto pohledu je možné si zobrazit fakturu, ke které se tato opravná položka vytvářela (ikona Faktura), případně si zobrazit opravné položky v interních dokladech (ikona Interní doklad).
V deníku interních dokladů jsou opravní položky zapsány s typem dokladu Opravná položka, podle tohoto typy je lze vyhledávat nebo třídit.

Zrušení zaúčtovaných opravných položek

Zrušení se provede z volby Prohlížení opravných položek stiskem ikony Smazat. Opravná položka se zruší i v interních dokladech včetně rozúčtování.

POZOR!!! Po opakovaném výběru do opravných položek jsou znovu vybrány všechny vhodné, které dosud nejsou zaúčtované. Pokud byste si na některé navržené OP provedli úpravy, přijdete o ně.

Přeúčtování opravných položek

Přeúčtování opravné položky rozumíme snížení hodnoty opravných položek. Program provede kontrolu, zda byla k fakturám, ke kterým jsou vytvořeny OP, přiřazena nová platba, a provede výběr těchto faktur. Po odsouhlasení uživatelem je ihned proveden zápis do interních dokladů včetně rozúčtování podle zvolené kontace.

Přeúčtování opravných položek lze provést hromadně ve volbě Prohlížení kliknutím na tlačítko Přeúčtovat opravné položky.

Po kliknutí se zobrazí dialogové okno, kde je třeba zadat parametry pro přeúčtování.


Saldokontní účet – povinné pole, které je vždy třeba vyplnit.
Variabilní číslo od do – umožňuje vyfiltrovat určitá variabilní čísla.
Kód kontace – povinné pole na základě kterého se provede kontace přeúčtování.

Po dokončení přeúčtování se objeví zpráva o počtu přeúčtovaných opravných položek, které vyhovují kritériím a po potvrzení se přeúčtování provede.


Přeúčtování k opravným položkám lze najít ve volbě prohlížení, kde budou označeny žlutě a typ dokladu bude Přeúčtování OP.



Přeúčtování je také možné udělat a dále prohlížet přímo na faktuře v záložce Opravné položky.



Zrušení přeúčtování opravných položek a další akce jsou obdobné jako u opravných položek.
V deníku interních dokladů je přeúčtování opravných položek zapsáno s typem dokladu Opravná položka - přeúčtování, podle tohoto typy je lze vyhledávat nebo třídit.