====== Deník přijatých faktur ====== Volba slouží pro pořízení, opravy a prohlížení došlých předpisů v členění podle druhu dokladu - faktury tuzemské, zahraniční, zálohové faktury, opravné doklady, atd. Odsouhlasené faktury jsou předávány k likvidaci a vybírány do příkazů k úhradě k zaplacení. Předpisy jsou řazeny podle interního čísla faktury, které je automaticky přiděleno dle masky uvedené u dokladové řady. \\ Při platbě faktur v cizí měně vznikají kurzové rozdíly viz: [[:orsoftopen:p0:ucto:kurzoverozdily#kurzove_rozdily|Kurzové rozdíly]] ====== Ikony v deníku přijatých faktur ====== V levé části jsou umístěny ikony, které se používají standardně v celém Orsoft Open. V pravé části jsou ikony určené pro podsystém.\\ **Čtyřlístky** - umožňují filtrovat deník faktur podle různých hledisek:\\ Všechny faktury\\ Pouze nezaplacené\\ Pouze zaplacené\\ Pouze zálohové listy\\ Pouze vyúčtovací faktury\\ **Předat k odsouhlasení** - pomocí této ikony je faktura předaná k odsouhlasení a na fakturu je doplněna informace, kdo předal a kdy předal.\\ **Odsouhlasit** daj je naplněn po odsouhlasení faktury. Odsouhlasená faktura může být po té vybírána do příkazů k úhradě.\\ Oba údaje najdete v pravé spodní části obrazovky v oddíle nazvaném Workflow.\\ **Saldo** - Ikona saldo zobrazí stav pohledávek a závazků za firmu s možností pohledů na detail\\ **Přehled**- Ikona zobrazí přehled o faktuře a návazných dokladech\\ **Zaplatit** - umožní vybrat fakturu do příkazů k úhradě\\ **Storno** - provede storno dokladu\\ **Zaúčtovat** - provede zaúčtování dokladu (zápis do účetního deníku)\\ **Příkazy** - Zobrazí připravené příkazy k úhradě\\ **Importy** - umožní importovat faktury z jiných systémů v předem domluvených strukturách ====== Hlavička faktury ====== **Typ dokladu** jako první pořizovaný údaj, který určuje jaký typ dokladu se bude pořizovat - typ dokladu se nabízí z číselníku. Typ dokladu také určuje, které související doklady se mají nabídnout, tzn. pokud pořizujete Daňový doklad - nabízí se nepřiřazené zálohové listy za firmu, pokud nebyl daňový doklad, tak se seznam zálohových listů zobrazí ke konečné faktuře.\\ ◾ Faktura\\ ◾ Zálohový list\\ ◾ Daňový doklad\\ ◾ Konečná faktura\\ ◾ Dobropis\\ ◾ Vrubopis\\ ◾ Nedaňový doklad\\ ◾ Doklad-mzdy\\ ◾ Neurčeno **údaje doplněné** v závislosti na pořízení základních údajů nebo na zpracování faktury a jsou podbarvené růžově.\\ **Číslo dokladu** - automaticky přidělené dle nastavené masky v číselníku dokladových řad\\ **Variabilní symbol** - variabilní symbol faktury\\ **Dodavatel** - zkrácený název dodavatele\\ **Měna** - kód měny faktury, pokud není uveden, automaticky se doplní kód měny dle konfigurace Kmenová data - Parametry - Ekonomické podmínky\\ **daje o platbách** - podbarvené modře\\ **Zaplaceno** - součet uskutečněných plateb (prošlo bankou) a odeslaných příkazů k úhradě\\ **Zbývá** - zbývá k úhradě **Obnos** - fakturovaná částka ====== Záložky ====== ==== Základ ==== === Údaje o dodavateli === **IČ, číslo firmy Název dodavatele Adresa Bankovní spojení**\\ **Variabilní symbol** - číslo faktury dodavatele\\ **Specifický symbol** - specifický symbol\\ Pro výběr do příkazů k úhradě je třeba, aby byl uveden konstantní symbol nebo forma úhrady.\\ **Konstantní symbol** - konstantní symbol\\ **Forma úhrady** - forma úhrady je navázaná na číselník (příkaz k úhradě, příkaz k inkasu, SIPO, atd.\\ === Časové údaje === **Datum vystavení** - datum vystavení faktury\\ **Datum splatnosti** - datum splatnosti - doplní se automaticky dle konfigurace s možností přepisu\\ **DUZP** - datum uskutečněného zdanitelného plnění\\ **DUUP(účetní)** - datum zaúčtování\\ **Datum doručení** - datum doručení faktury do firmy\\ **Splatnost upravená** - upravené datum splatnosti v případě, že datum splatnosti vyjde na sobotu, neděli nebo svátek\\ **Datum DPH** - datum DPH\\ === Logistika === **Číslo objednávky** - číslo objednávky\\ **Číslo zakázky** - číslo zakázky\\ === Hodnotové údaje === **Obnos fakturovaný** - fakturovaný obnos\\ **Měna** - měna\\ **Kurz** - kurz\\ **Obnos v tuzemské měně** - obnos v tuzemské měně\\ === Účetní specifikace === **Kontace** - uvádí se kód z číselníku kontací, kde jsou volitelně přednastavené tyto údaje: kód dokladové řady, saldokontní účet a útvar a kód kontace pro platbu. Ke kontaci mohou být volitelně připojené účetní souvztažnosti, které udávají rozpad faktury na DZ a DPH. Dalším údajem je "Automatické zaúčtování", kterým se říká, zda se má rozúčtování automaticky uložit do účetního deníku v případě, že je bezchybné. \\ Pokud nejsou údaje uvedeny v číselníku kontací, je možné je pořídit ručně, jinak z doplní z číselníku.\\ **Analytický účet** - analytické číslo účtu banky, ze kterého má být provedena úhrada\\ **Dokladová řada** - číslo dokladové řady s maskou pro přidělení čísla dokladu\\ **INFO - stav dokladu**\\ **"Zaúčtováno"** - doklad je zaúčtován - všechny kontroly proběhly, doklad byl zapsán do účetního deníku\\ **"Připraveno"** - doklad je připraven k zápisu do účetního deníku, v browse je informace, že může dojít k zaúčtování - v tomto případě je třeba provést ručně pomocí ikony "Zaúčtovat"\\ **Nepřipraveno** - doklad nemá kompletní účetní informace, je třeba doplnit/opravit a pak provést zaúčtování\\ **Neúčtuje se** - takto označený doklad je považován za "evidenční" - nezapisuje se do účetního deníku. Používá se např. pro záznam Zálohové faktury.\\ Tyto informativní údaje jsou podbarvené modře\\ === Popisné údaje === **Popis faktury** - text uživatele\\ **Poznámka** - text uživatele\\ === Workflow === **Předáno ** - datum a číslo uživatele, který předal fakturu k odsouhlasení\\ **Odsouhlaseno** - datum a číslo uživatele, který fakturu odsouhlasil\\ ==== Doplněk ==== **Penalizační sazba** - penalizační sazba\\ **Skonto %** - % skonta - sjednané snížení platby při dodržení včasné úhrady\\ **Dny skonta** - dny skonta - počet dnů, o které má přijít platba dřív, aby byl nárok na výpočet skonta\\ **Číslo referenta** - číslo referenta\\ **Datum zápočtu** - datum zápočtu\\ **Obnos přepočtený** - přepočtený obnos na jednotnou měnu\\ **Stav zpracování** - P-předáno do schvalovacího řízení, O-odsouhlaseno, V-vráceno\\ **Způsob vzniku** - určuje, jak doklad vznikl - ručním pořízením, generováním, importem,ISDOC, ze šablony\\ **IKO** - technické údaje\\ **Kontrolní číslo** - technické údaje\\ ==== Daňová rekapitulace ==== Daňová rekapitulace obsahuje daňové řádky rozúčtování (základ a DPH) ==== Platby ==== Záložka "Platby" zobrazí platby přiřazené k faktuře. Na této záložce je možné provést odebrání chybně přiřazené platby, popř. přiřadit platbu novou. Dále je možné provést Rozpad sloučené platby. ==== Splátky ==== Splátkový kalendář - dohoda o uznání dluhu - je možné pořídit k jedné faktuře nebo více fakturám za firmu.\\ Splátky k jedné faktuře se zadávají z deníku faktur pomocí ikony splátky.\\ Splátky pro více faktur se zadají z volby "Saldo" - ikona splátky\\ Faktury za firmu, které chceme poslat do splátkového kalendáře se označí a pak je potřeba vyplnit parametry pro splátkový kalendář. **Poplatek za oznámení** - uvádí se výše pokuty - konstantní částka, pokud se nevyžaduje, zůstává 0,00\\ **% za sjednání kalendáře** - pohyblivá výše pokuty za sjednání splátkového kalendáře - uvádí se %, které bude vypočteno z celkové pohledávky\\ Na Obrazovce se ukáže:\\ **Poplatek za sjednání vč. DPH**\\ **Poplatky celkem**\\ **Dlužná částka celkem**- součet dlužné částky pohledávek + poplatky\\ Uživatel dále zadá:\\ **Počet splátek + periodicitu - měsíční, čtvrtletní, pololetní, roční**\\ z toho se vypočítá **Výše jedné splátky** a uživatel zadá variabilní symbol, se kterým budou splátky hrazeny, dále **zadává datum první splátky** a údaje pro plátky poplatků - splátka a splatnost poplatku a variabilní symbol pro poplatek\\ Po zadání parametrů je vytvořen návrh splátkového kalendáře, který je možné vytisknout a po odsouhlasení uložit. Splátkový kalendář je možné prohlížet pomocí ikony **Zobrazit SPK** nebo jej smazat pomocí ikony **Zrušit SPK**. ====== Pořízení dokladů a práce s doklady ====== ===== Pořízení došlé faktury ===== \\ {{youtube>2yLfSQnvalU?large}} \\ \\ \\ 1) Začneme kliknutím na ikonu založit nový záznam. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa1.png}} 2) Vybereme typ dokladu (pokud se jedná o typ dokladu faktura, tak nic neděláme – tento typ dokladu se nabízí automaticky). 3) Zadáme dodavatele podle IČO, čísla firmy nebo názvu dodavatele. Záleží, podle kterého údaje se Vám bude dodavatel na hlavičku faktury pořizovat nejlépe. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa2.png}} 4) Pokud je v Adresáři firem vyplněno i bankovní spojení u daného dodavatele, tak se dotáhne automaticky. Pokud tam vyplněno není, tak se zadává ručně. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa3.png}} 5) Pokračuje se s vyplněním variabilního symbolu. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa4.png}} 6) Dále jsou na řadě časové údaje. Ty jsou stejné jako na předpisu faktury. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa5.png}} 7) Oblast logistika se vyplňuje v případě, že se jedná o fakturu, která spadá do likvidace faktur. V takovém případě se vyplňuje číslo zakázky nebo číslo dodacího listu. 8) Do fakturovaného obnosu se vyplňuje celá částka faktury, pokud je měnou CZK, tak stačí použít klávesu Enter a měna se dotáhne. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa6.png}} 9) V účetní specifikaci se vyplňuje účetní kontace, kde je předvyplněn saldokontní účet, útvar, dokladová řada a informace, zda má být doklad po rozúčtování ihned zaúčtován. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa7.png}} 10) Nakonec se vyplní popis faktury nebo poznámka a klikne se na ikonu uložit nebo se stiskne klávesa F9. Jeden z těchto údajů lze nastavit, aby se propisoval k účetním řádkům v rozúčtování. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa8.png}} 11) Po uložení hlavičky faktury se nám program přepne na další záložku do rozúčtování. V rozúčtování je vygenerován jeden řádek, který se musí doupravit. Tento řádek vznikl na základě vyplněné účetní kontace na hlavičce faktury. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa9.png}} 12) Musí se vyplnit účet MD, pokud je nastavena povinnost útvaru, tak útvar, obnos základu a daňová skupina. Tyto údaje je možné mít nastaveny v účetní souvztažnosti a byly by vyplněny automaticky. Pak se klikne na ikonu uložit nebo klávesu F9. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa10.png}} 13) Poté si jen kliknete na ikonu Generuj DPH a vygeneruje se řádek s DPH. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa11.png}} 14) Faktura je rozúčtovaná do nuly, dostala příznak zaúčtováno a tím pádem se promítla i do hlavní knihy. ===== Pořízení došlého dobropisu ===== 1) Založí se nový doklad s typem dokladu Dobropis. \\ 2) Pokračuje se se standardním pořízením jako u klasické faktury, jen obnos bude mít mínusovou částku. \\ {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa12.png}} 3) Doúčtujeme doklad do nuly a provede se jeho úhrada. \\ 4) Úhrada může být dvěma způsoby: \\ * Klasická platba bankou/pokladnou, kde bude použit typ dokladu Dobropis k DF (příjem na účet). \\ {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa13.png}} * Částečná úhrada faktury. \\ {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa14.png}} 5) Jedná-li se o částečnou úhradu faktury, tak si na dobropisu klikneme na záložku související doklady a klikneme na ikonu přiřadit doklad. \\ {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa14.png}} 6) Nabídnou se všechny doklady od stejné firmy a zde se musí jen vybrat příslušný související doklad. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa15.png}} 7) Takto je dobropis uhrazen v plné výši a faktura jen částečně. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa15.png}} ===== Pořízení došlé zálohy ===== \\ {{youtube>Toi41XGCC5s?large}} {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa71.png}} {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa72.png}} \\ \\ \\ 1) Nejprve se musí založit nový doklad s typem dokladu Zálohový list. O tomto dokladu se neúčtuje, je jen evidenční pro propojení s platbou. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa17.png}} Na hlavičce tohoto dokladu je použit saldokontní účet 314000. Tento účet musí být v účtové osnově označen, že slouží k odpočtu zálohy. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa18.png}} 2) Dále přijde platba na tento doklad. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa19.png}} 3) Jakmile je Zálohový list zaplacen, tak se může pořídit daňový doklad. K Daňovému dokladu můžeme připojit **pouze zaplacené** zálohové listy. Pořizujeme nový doklad s typem dokladu Daňový doklad, po vyplnění firmy se nám nabídnou zaplacené zálohové listy, které k tomuto daňovému dokladu můžeme připojit. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa20.png}} Vybereme zaškrtnutím a „fajfkou“. Po vyplnění všech náležitostí na hlavičce dokladu můžeme doklad uložit. Po uložení vyskočí tabulka s potvrzením, že se tato platba vztahuje k tomuto daňovému dokladu. Potvrdíme „fajfkou“. Důležité je, aby saldokontní účet na hlavičce dokladu byl stejný jako saldokontní účet u zálohového listu. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa21.png}} V tento moment máme připravený Daňový doklad k rozúčtování. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa22.png}} 4) Daňový doklad se bude účtovat jako zálohový účet proti jinému zálohovému účtu. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa23.png}} 5) Účet 314000 nám vyrovnává platbu zálohového listu s daňovým dokladem. Účet 314001 nám otevírá nový párovací případ. V účtové osnově musí být účet 314001 také označen jako zálohový (jako účet 314000), to samé platí pro účet DPH. Bez tohoto nastavení by se na vyúčtovací faktuře negeneroval odpočtový řádek s DPH. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa24.png}} 6) Následuje pořízení vyúčtovací faktury. Použijeme typ dokladu Faktura nebo Faktura konečná. Rozdíl v těchto typech dokladů není, ale slouží nám jako parametr pro možné odfiltrování všech konečných faktur. Po vyplnění dodavatele vyskočí tabulka pro propojení daňového dokladu. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa25.png}} 7) Zaškrtneme a potvrdíme „fajfkou“. Pokračujeme se standardním pořízením faktury. 8) V ideálním případě na vyúčtovací faktuře nebude doplatek nebo nedoplatek a doklad bude tedy na nulu. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa26.png}} 9) Jako saldokontní účet už použijeme účet 321000. \\ 10) Po uložení se dostaneme do rozúčtování, kde máme vygenerovány tři řádky. První dva řádky jsou řádky s odpočtem zálohy (jsou převzaty z daňového dokladu). Je na nich vyplněn variabilní symbol zálohy a doklad zálohy s příslušnou částkou k odpočtu. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa27.png}} 11) Posledním řádkem musíme začít s doúčtováním dokladu do nuly. Můžeme tedy použít nákladový účet 518000 a k němu si necháme poté vygenerovat DPH. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa28.png}} 12) Doklad máme tedy rozúčtován do nuly. \\ 13) Můžeme se podívat na záložku související doklady, zde uvidíme všechny doklady související s tímto případem. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa29.png}} V určitých případech je možné pracovat s variantou bez daňového dokladu nebo bez zálohového listu. ==== Pořízení došlé zálohy bez daňového dokladu ==== 1) Pořízení zálohového listu. \\ 2) Platba zálohového listu. \\ 3) Vyúčtovací faktura. \\ Odpočet je uveden v celkové výši z platby zálohového listu. Daňový základ a DPH je z celkové realizace. ==== Pořízení bez zálohového listu ==== 1) Pořízení daňového dokladu s typem dokladu Daňový doklad bez zálohového listu (např. Platební kalendář). 2) Pořízení platby daňového dokladu. 3) Pořízení vyúčtovací faktury. ===== Likvidace faktur ===== \\ {{youtube>Lw4KIRxzjQg?large}} \\ \\ \\ 1) Pořídí se došlá faktura. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa30.png}} 2) V rozúčtování bude použit účet na straně MD, který bude v účtové osnově označen, že je likvidační. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa31.png}} {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa32.png}} 3) Po zaúčtování faktury vzniká likvidační případ. Na tento případ se můžeme podívat dvěma způsoby: * Přes záložku likvidace. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa33.png}} * Skrze volbu v menu. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa34.png}} 4) V likvidaci faktur poté vidíme tento případ. V levé části jsou údaje o faktuře a jak je faktura zaúčtována. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa35.png}} 5) V pravé části jsou údaje o příjemkách a dalších nákladech. Pokud je na příjemce vyplněna dokladová řada faktury a číslo dokladu faktury, tak se při importu tohoto dokladu ze Skladů do Finančního účetnictví automaticky propojí v likvidaci faktur s příslušnou fakturou do jednoho případu. Dalšími možnými parametry na párování faktury a příjemky je číslo dodacího listu nebo číslo objednávky. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa36.png}} 6) Po přiřazení příjemky do likvidačního případu je téměř hotovo. Zbývá jen pořídit náklad/cenovou odchylku na zbývající částku. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa37.png}} 7) Do určitého limitu lze tuto odchylku generovat automaticky. Limit se nastavuje v konfiguraci likvidace faktur jako daná částka nebo procentuální hodnota. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa38.png}} 8) Tuto odchylku můžeme generovat dvěma způsoby: * Kliknutím na ikonu zlikvidovat. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa39.png}} * Kliknutím na ikonu generovat cenovou odchylku. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa40.png}} 9) Pokud by odchylka přesáhla limit, tak se musí použít ikona pořídit náklad. Doklad se následně vygeneruje jako hlavička a pak se musí **ručně** doúčtovat. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa41.png}} 10) Po vygenerování odchylky/nákladu se nám likvidační případ přepne do stavu zlikvidováno. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa42.png}} 11) Máme tedy vyrovnán účet 131001 na straně MD na faktuře s účtem 131001 na straně DAL na příjemce a ostatních nákladech. ===== Storno faktury ===== 1) Najdeme si nezaplacenou fakturu, kterou chceme stornovat. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa43.png}} 2) Pokud na ní stojíme (je podbarvena šedou nebo modrou barvou), tak můžeme použít ikonu Storno. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa44.png}} 3) Program Vás vyzve k vyplnění účetního období storna a po kliknutí na OK se ještě zeptá, zda opravdu chcete storno vytvořit. Po potvrzení se vygeneruje storno doklad. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa45.png}} {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa46.png}} 4) Storno doklad se vytvořil a tímto dokladem je uhrazen původní doklad. Ve sloupci zbývá je vyplněna nula. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa47.png}} ===== Skonta ===== FÚ umožňuje provádět výpočet dodavatelsko-odběratelského skonta z celkové částky faktury. Dny skonta a % skonta lze zadávat při pořizování faktur. Pokud jsou uvedeny v adresáři firem jsou doplněny automaticky na příslušnou pořizovací obrazovku s možností přepisu. \\ Nejčastěji se skonta využívají u došlých faktur. O % skonta je pak automaticky snížen příkaz k úhradě. Při zpracování platby se případ dorovná vytvořením skonta. \\ Skonta lze vytvářet i u vystavených faktur, ale běžná praxe je taková, že se u těchto dokladů vytváří ve Fakturaci dobropis. 1)Nejprve se musí nastavit konfigurace pro skonta. V konfiguraci FÚ si nastavíme tyto parametry pro skonta. Zaškrtnutím používat skonto ve finančním styku potvrzujeme, že se nám skonto má vytvářet při propojení s fakturou. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa48.png}} Dále se nastaví kontace pro tuzemské a zahraniční skonto. Kontace nese údaj o dokladové řadě a o automatickém zaúčtování. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa49.png}} Na kontaci je dále připojena i účetní souvztažnost, kde se určuje účtování skonta. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa50.png}} 2) Dále se v Adresáři firem musí nastavit dny a procenta skonta pro dané firmy. Pokud bude faktura uhrazena do 14 dnů, tak se vygeneruje skonto ve výši 2 % z částky. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa51.png}} 3) S tímto nastavením se můžeme pustit do pořízení faktury. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa52.png}} 4) Na záložce doplněk se dotáhly údaje z Adresáře firem. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa53.png}} 5) Po zaplacení faktury a přiřazení platby k faktuře nám vzniká skonto doklad a k tomu příslušný kurzový rozdíl. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa54.png}} 6) Vidíme tedy, že byla přiřazena platba k faktuře, k ní se spočítal kurzový rozdíl a bylo to do 14 dnů od data vystavení dokladu, takže se vygeneroval i skonto doklad se svým kurzovým rozdílem. Faktura je tedy uhrazena do nuly. ===== Platba faktury z deníku přijatých faktur ===== 1) V deníku došlých faktur si najdeme fakturu, kterou chceme platit. Může jich být i více najednou. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa55.png}} 2) Faktura musí splňovat určité parametry, aby šla zaplatit. Tyto parametry jsou: * Musí být předaná a odsouhlasená. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa56.png}} * Musí mít vyplněn analytický účet banky. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa57.png}} * Musí mít vyplněnou formu úhrady. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa58.png}} * Musí mít vyplněno bankovní spojení. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa59.png}} 3) Jakmile má faktura vyplněné tyto parametry, tak jsou tu dvě možnosti, jak vytvořit příkaz k úhradě. * Volbou příkazy k úhradě. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa60.png}} * Přes ikonu zaplatit. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa61.png}} 4) Pokud se použije ikona Zaplatit, tak se program zeptá, zda má vytvořit platební příkazy na všechny označené faktury. Faktury se označují zaškrtávátkem vlevo. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa62.png}} {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa63.png}} 5) Po potvrzení se Vám otevře okno s vygenerovanými příkazy k úhradě. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa64.png}} 6) Na tyto příkazy už jen vytvoříte soubor, který načtete v bance. \\ 7) Tento soubor vytvoříte zatržením příkazů k úhradě a kliknutím na ikonu ABO – export příkazů. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa65.png}} 8) Vyskočí na Vás tabulka, kde si vyberete příslušný účet, ze kterého se bude faktura platit. Zde provedete výběr „fajfkou“. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa66.png}} 9) Potvrdíte, že se jedná o tuzemský formát. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa67.png}} 10) Objeví se tabulka, kde si zadáte datum zpracování v bance. Můžete si zaškrtnout, že chcete toto datum přebírat do data splatnosti (takže se u všech faktur, které platíte změní datum splatnosti) a můžete si i upravit název souboru. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa68.png}} 11) Potvrdíte, že chcete opravdu zpracovat označené příkazy a uložíte si soubor k sobě na PC. Dále už jen tento soubor naimportujete do bankovního SW. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa69.png}} 12) Příkazy jsou odeslané do banky a na všechny faktury se zapsalo, že jsou odeslané příkazy k úhradě. {{:orsoftopen:p0:dosle_faktury:doslafa70.png}} 13) Na tyto faktury se znovu příkaz k úhradě nevytvoří. ===== Časové rozlišení =====