Prodejní objednávky
Popis, funkce a umístění modulu
Program pro správu prodejních zakázek v sobě uchovává veškeré potřebné informace o zakázce a jejich vazbách na další programy. Tato úloha eviduje veškeré prodejní objednávky, včetně probíhajících i uzavřených.
Každá zakázka (řádek tabulky) obsahuje základní údaje, které slouží ke specifikaci prodejní objednávky. Mezi tyto údaje patří odběratel, logistika, časové údaje o zakázce, bankovní spojení odběratele, podmínky dodávky, měna ve které se obchoduje, stav dokladu a další potřebné údaje.
K objednávce je možné přidat i doplňující údaje.
Ke každé objednávce je možnost přiřadit až 3 adresy (Dodací - adresa dodání, Objednací - adresa objednavatele, Korespondenční - adresa fakturace).
Další funkcí je automatický přepočet hodnoty objednávky na základě sazeb DPH.
Každá objednávka uchovává historii vlastních změn, lze tedy snadno dohledat veškeré změny, které byly v rámci této objednávky učiněny.
Zakládání objednávky
Při zakládání nové prodejní objednávky je v prvním kroku důležité vybrat Typ dokladu (po vybrání se automaticky vygeneruje nové číslo dokladu) a poté potvrdit tlačítka (vyobrazení zámku vedle Čísla dokladu).
Základní funkce
Program umožňuje:
Při změně slevy uvedené v záhlaví dokladu dojde k dotazu zda aktualizovat slevu i v řádcích dokladu pokud odpověď ano změní se sleva v řádcích dokladu a celý doklad se přepočte
Při změně měny uvedené v záhlaví dokladu dojde k automatickému přepočtu ceny v řádcích dokladu a celý doklad se přepočte
Likvidovat (smazat) již existující objednávky.
Kopírovat existující prodejní objednávka se může vykopírovat do jiné objednávky , ceny jsou aktualizovány podle aktuálního ceníku ( pokud nebyly vyplněny ručně)
Přehledně zobrazovat (filtrovat) dle povolených klíčů.
Připojit konkrétní objednávce poznámku, elektronické dokumenty.
-
Exportovat tabulku objednávek (všech, nebo filtrovaných dat) do Excelu (formát .xlsx).
Tisknout tabulku objednávek (všech, nebo filtrovaných dat) - příprava dat k tisku.
Důležité údaje objednávky
Základní údaje prodejní objednávky:
Doplňkové údaje prodejní objednávky:
Jednotlivé adresy, které je možno přiřadit k objednávce:
Hodnoty v měně dokladu včetně sazeb DPH:
1. Atributy záznamu
1.1. Hlavní seznam
Stavy
1.2. Detail
Základní údaje
2.1. Založit nový záznam
2.2. Aktualizace záznamu
Editace vybraného záznamu Prodejní objednávky
Pokud je prodejní objednávka uzavřena, nepůjde již editovat
2.3. Smazat záznam
Smazání vybraného záznamu Prodejní objednávky
Pokud je již z Prodejní objednávky vytvořen Výrobní příkaz (Výrobní zakázka), Dodací list nebo Vydaná faktura, tak již nelze prodejní objednávku smazat
2.4. Opsat záznam
3.1. Import řádků z excelu
Funkce slouží k importu řádků prodejní objednávky k existující hlavičce z Excelu (xls,xlsx).
funkce je distribuována jako skrytá a uživatel si ji musí v menu funkcí aktivovat
Výběr souboru, který se má zpracovat z lokálního disku a jeho přenos na server do adresáře definovaného v záznamu Fmp s Fmp.vstup = „X“, pokud takový záznam neexistuje tak do adresáře „DATA“/import - „DATA“ musí být v nastavena jako systémová proměnná.
V zadávací volbě lze zadat, zda se mají smazat původní řádky prodejní objednávky.
Je zpracován zadaný excel soubor, konverze probíhá tak, že v souboru excelu musí existovat hlavička, kde jednotlivé buňky názvu musí odpovídat atributům v dané entitě viz příklad.
Pokud by bylo potřeba názvy atributů konvertovat do názvů atributů v OR, lze použít konverzní tabulku wkh-wkr se standardní funkcionalitou, wkhEntityType v tomto případě musí být SProdejniObjednavkaImportRadku.
Každý zkonvertovaný řádek lze ještě upravit makrem, jehož název lze zadat v přepínači LO_SProdejniObjednavkaImportRadku_Makro pro řízený objekt SProdejniObjednavkaImportRadku, implementace makra musí být SProdejniObjednavkaImportRadku.
3.2. Funkce uvolnění do realizace
Funkce slouží k uvolnění jedné prodejní objednávky do realizace.
Funkce umožní uvolnit do realizace pouze jednu (aktuální) prodejní objednávku s možností výběru řádků
Po ukončení je možnost zaslat e-mail o výsledku uvolnění, vzhled e-mailu je nadefinován v šablonách e-mailů - šablona sProdejniObjednavkaUvolneniRealizace
3.3. Hromadná změna
Funkce slouží ke změně termínu nebo dispa pro vybrané řádky obchodního dokladu .
uživatel vybere řádky obchodního dokladu pro změnu nebo zadá všechny
Změna termínu je možná zadáním nového termínu nebo posunem termínu o zadaný počet dní
Posun termínu o pracovní dny ( zadaný posun pracuje pouze s pracovními dny )
Posun vzad ( znamená že se posouvá vzad / plnění se tedy zrychluje )
Aktualizovat i ručně zadané ceny
při změně termínu se automaticky aktualizuje prodejní cena podle aktuálního datumového ceníku jen pro ceny dosažené z ceníku pokud zvoleno aktualizovat i ručně zadané ceny tak se aktualizuje cena dle aktuálního datumového ceníku vždy
při aktualizaci ceny se vždy nulují % slevy ručně zadané pokud nejsou součástí ceníku pokud zvoleno aktualizovat ručně zadané ceny a ceník neexistuje tak systém doplní 0 cenu
Změna dispa
uživatel zadá hodnotu dispa pro změnu ( jiná hodnota dispa než 0 je chápána jako plán , dispo s hodnotouu 9 je chápáno jako storno řádku )
uživatel vybere řádky obchodního dokladu pro změnu nebo zadá všechny
3.4. Automatické založení účetní zakázky v hlavičce prodejní objednávky
Prodejní doklad umožňuje automatické založení účetní zakázky tabulka O8a přímo při zápisu obchodního dokladu.
Toto je důležité pro možnost zakázkového účtování v ekonomice (sledování výnosů a nákladů na konkrétní účetní zakázku, která je spojená s obchodním dokladem)
pokud v parametrech prodejní objednávky uvedeno povinné vyplnění účetní zakázky
pokud uživatel nevybere nebo nezadá účetní zakázku manuálně
Při zápisu hlavičky prodejní objednávky je toto kontrolováno a pokud není číslo účetní zakázky vyplněno a typ prodejní objednávky to vyžaduje, tak dotaz zda vytvořit účetní zakázku automaticky ?
Pokud odpověď Ano tak se účetní zakázka založí v tabulce O8a automaticky a zároveň se tato účetní zakázka automaticky vyplní v záhlaví dokladu
Způsob tvorby účetní zakázky je možné ovlivnit makrem, existuje distribuční makro SUcZakZaložení (příklad kdy účetní zakázka vzniká jako typ dokladu +číslo dokladu)Implementace makra SUcZakZalozeni_Makro
3.5. Vytvoření zálohové faktury k prodejní objednávce
Funkce umožňuje automatické založení zálohové faktury k dané prodejní objednávce.
Obsluha zadává typ zálohové faktury, která má vzniknout a případně upravuje defaultní platební podmínku nabídnutou z adresáře firmy.
Hodnota bez DPH
Hodnota DPH
Hodnota celkem ( DPH je jen vypočtená hodnota , která povyšuje hodnotu zálohy , záloha DPH neobsahuje)
Hodnota již dříve vystavených zálohových faktur k této prodejní objednávce
Procento zálohy, obsluha může upravit ( Kolik procent se má při výpočtu zálohové faktury použít , defaultní hodnota je 100)
Včetně DPH ( Zda se vypočtené DPH má zohlednit při výpočtu hodnoty zálohy )
Hodnota zálohy ( Hodnota se uživateli nabídne podle zadaného procenta je možný ale ruční vstup , zaokrouhlení nebo úprava částky )
informace o vygenerované záloze se propíší do historie změn prodejní objednávky
při smazání nebo stornu zálohové faktury se hodnota prodejní objednávky pro generování zálohové faktury obnoví
3.6. Vytvoření dodacího listu z prodejní objednávky
Funkce umožňuje automatické vytvoření dodacího listu k dané prodejní objednávce.
Nečíslovaný seznam typ dodacího listu se nabízí podle vyplnění u odběratele
uživatel zadá parametry sestavení
kopírování textů z prodejní objednávky hlavička do dodacího listu hlavička
kopírovat texty k řádkům prodejní objednávky do řádků dodacího listu
kopírovat připojené dokumenty z prodejní objednávky do dodacího listu
uzavření prodejní objednávky
všechny řádky ( defaultně se generuje pro všechny řádky / ze možné potlačit a vybrat řádky prodejní objednávky k tvorbě dodacího listu), generování dodacího listu probíhá i pro neskladovatelné položky , které jsou uvedeny v prodejní objednávce. Před generováním dodacího listu jsou provedeny programové kontroly :
je možné upravit nabídnuté množství k expedici ( snížit , pokud se nebude plnit v celém požadovaném množství)
je možné vyplnit expediční sklad ( sklad z kterého bude vydáváno) , pokud není sklad vyplněn již při vytváření řádku prodejní objednávky , což je doporučeno
po vygenerování dodacího listu je možné tento dodací list přímo zobrazit a podle nastavení i vytvořit fakturu a její automatický tisk na lokálně připojené tiskárně (je možné uživatelsky zadat počet kopií tisku)
Chybové hlášky
Chybný typ dokladu
Pokud nejde vygenerovat samotný Dodací listy bez faktury, tak zkontrolujte, zda dodací list (Parametry dodacích listů) má povolen Skladový výdej. Dále zkontrolujte, zda má přiřazen parametr skladového dokladu (Parametry skladových dokladů - prodejní výdejka) - zde musí být pod stejným typem dokladu jako je Dodací list, založen parametr pro adresný výdej na dodací list
Pokud nejde vygenerovat Vydaná faktura, tak zkontrolujte, zda vybraný Dodací list (Parametry dodacích listů) má povolenu Tvorbu vydané faktury, případně zda má přiřazen Typ vydané faktury (přednost má vyplněný Typ vydané faktury v hlavičce Prodejní objednávky - záložka Doplňkové údaje)
3.7. Dávkový přepočet prodejní objednávce
Funkce umožňuje dávkový přepočet prodejních objednávek. - toto je využitelné zejména při přechodu ze stávající technologie na technologii OR-OPEN nebo při souběžném provozu sProdejniObjednavkaPrepocetCronBL , při přepočtu je možné parametricky vytvářet protokol o zpracování sProdejniObjednavkaPrepocetCronBL prepoctiDoklady tvorProtokol
3.8. Uvolnění do výroby
Funkce umožňuje provést uvolnění do výroby.
3.9. Dodatečné slevy
Funkce umožňuje provést dodatečné slevy.
3.10. Pozastavení
Funkce umožňuje provést pozastavení / zrušit pozastavení prodejní objednávky.
4. Filtry pro seznam záznamů
4.1. Filtr dle autora dokladu
4.2. Dle stavu
Vše - zobrazí otevřené i uzavřené doklady
Otevřené - zobrazí všechny otevřené doklady
Uzavřené - zobrazí všechny uzavřené doklady
4.3. Filtr 3