Správa pohledů
Pohledy slouží pro definici zobrazení a pořízení dat v editačních programech. Používají se pro zobrazení dat z databázových tabulek, ale i pro zobrazení dat připravených programátorem. Při vlastní definici lze definovat sloupce tabulky a jejich vlastnosti, detailní zobrazení jednoho záznamu (dále jen jako detail). Uživatel si takto může nastavit vlastní zobrazení dat, ale pozor, nelze se spolehnout na to, že nedojde ke změně parametrů úlohy, může se v budoucnu například změnit datový model nebo povinnost vyplnění některých polí. Pokud se v budoucnu použije nekompatibilní pohled, bude automaticky zablokován a použije se pro správné zobrazení úlohy pohled dodávaný autorem (tedy systémový pohled).
Pro pohledy se definují tyto vlastnosti:
Druh - pohledy dělíme do několika skupin dle přiřazení.
- Systémové jsou dodávány autorem úlohy, obsahují originální zobrazení dat od autora úlohy a nelze je uživatelsky měnit.
- Skupinové jsou definovány pro profil určité skupiny uživatelů. Profily jsou uživateli přiřazovány administrátorem v Administraci ve volbe Přístupová práva - Uživatelé. Většinou je připravuje servisní pracovník tvůrce aplikace nebo administrátor aplikace. Pohled lze přiřadit více profilům.
- Uživatelské jsou definovány přímo uživatelem úlohy. V současnosti jsou vázany na osobu nikoliv na přihlášení uživatele. Tedy osoba s více přihlášeními tyto pohledy sdílí ve více přihlášeních.
Tabulka - toto pole obvykle obsahuje název entitní třídy datového modelu například „O0log“. Pokud se však jedná o pohled, který neslouží k zobrazení dat datového modelu, ale o data připravené programátorem, tak toto pole obsahuje celou cestu ke entitní třídě pohledu například „cz.ortex.gui.o0.navig.O0MenuItem“.
Název - toto pole obvykle obsahuje název entitní třídy, ale může být specifikováno jinak. Při volání z menu lze specifikovat název pohledu, který se pro volanou úlohu použije.
Platí pro - zde se vyplňuje uživatel nebo profil, pro kterého je pohled určen.
Stav - toto pole se nastavuje pouze pro skupinové nebo uživatelské pohledy. Lze nastavit výchozí pohled pro danou úlohu, ale pohled dle názvu má přednost. Dále lze nastavit možnost „Aktivní“, tyto pohledy lze potom uživatem vybrat z volané úlohy pomocí tlačítka „Upravit pohled“. Další možnost je „Neaktivní“, tyto pohledy nelze uživatelem aktivovat.
Uloha - toto pole obvykle obsahuje název úlohy, pro kterou je pohled definován. Autor úlohy však může definovat vlastní variantu pro zobrazení úlohy, pak je v tomto poli definována tato vlastní varianta zobrazení úlohy. Při hledání pohledu, který se má použít v dané úloze se postupuje tak, že se hledá pro zadanou úlohu (respektive variantu zobrazení úlohy) název pohledu v uživatelských pohledech. Pokud se v uživatelských pohledech dle názvu nenajde, zkusí se v uživatelských pohledech najít pohled, který je pro danou úlohu uživatele nastaven jako výchozí. Pokud se pohled v uživatelských pohledech nenajde, hledá se stejným způsobem první pohled v přidělených profilech uživatele. Pokud se ani tam nenajde, použije se pohled systémový, tedy ten vytvořený autorem úlohy.
Původ - (pouze pro systémové pohledy) - zde je uvedena skupina, do které pohled patří. Skupiny odpovídají technickému uspořádání aplikace, její jednotlivé části nebo pohledy mohou být dodávány různými subjekty (proto Původ).
Vybrané sloupce - zde lze pomocí přesunu vybraných sloupců tabulky z levé části do pravé definovat vybrané sloupce a jejich hlavičku. Pomocí tlačítka „Rozšířené“ lze upravovat i další vlastnosti sloupce jako jsou například typ komponenty pro zobrazení, barvy, formát čísel a další.
Tlačítko upravit detail - slouží k vlastní úpravě návrhu zobrazení detailu záznamu pomocí úlohy „Designér“.
Tlačítko nastavení režimu editace - slouží jako možnost uživatele si přepnout režim editace například z režimu editace v detailu do režimu editace v tabulce. Pozor ne všechny úlohy jsou na jiný režim editace připravené, doporučujeme kontaktovat autora úlohy pro zjištění, zda se smí jiný režim editace použít.
Tlačítko seznam úloh - slouží pro přidání aktuálně vybraného sloupce (seznam v levé části okna) do seznamu úloh pro definici oprávnění vybraného sloupce. Práva uživateli lze pak pro vybraný sloupec nastavit v menu Administrace, Přístupová práva volba Správa profilů.