Orsoft Doku
Dokumentace a nápověda pro IS Orsoft Open

Databáze výkazů

Sem jsou ukládány veškeré vypočítané výkazy v Orsoftu Open. Záleží, zda je databáza zobrazena z menu (kdy jsou vidět všechny vypočítané platné výkazy) nebo z definice výkazu (v tomto případě jsou vidět pouze ty výkazy, které jsou vypočítány z příslušné definice). Vždy se zobrazují pouze platné výkazy, ovšem po přepnutí čtyrlístkových filtrů lze zobrazit i veškeré výkazy, které byly zneplatněny - při ukládání výkazu za období, za které již v databázi výkaz existuje, nedochází k přepisu již existujícího výkazu, ale k jeho zneplatnění.

Nad vypočtenými výkazy máme možnost několika akcí:

1) Lze si vypočtený výkaz zobrazit

  • není důležité, zda je daný výkaz platný či nikoliv, systém toto nerozlišuje.

2) Lze spustit kontrolu výkazu

  • v tomto případě nejdříve program vytvoří vlastní kontroly z příslušné definice (pokud takové kontroly již existují, tak je aktualizuje), poté načte systémové a uživatelské kontroly, kteé jsou v systému uloženy a následně projde daný výkaz na příslušné kontroly. Výsledek se vypíše na formulář.
  • zde je několik podakcí, týkajících se komunikace se systémem sběru dat
a) Export do XML
  1. daný výkaz se vyexportuje do adresáře common na serveru.
b) Odeslání XML do EPO
  1. v této volbě se XML uložené na serveru odešle do příslušného systému sběru dat (EPO, CSUIS, …)
c) Export výkazu a odeslání
  1. tato volba je kombinací předchozích voleb, tedy dojde k vytvoření XML a jeho okamžité odeslání do systému sběru dat
d) Poštovní deník
  1. zde lze zobrazit vše, co bylo odesláno i s jakým výsledkem

K vypočtenému výkazu lze pořídit i komentář a především datumodeslání výkazu. Toto datum se vyplňuje automaticky, pokud se využije funkce k odeslání výkazu v OrsoftuOpen. Při využití jakéhokoliv jiného nástroje pro odeslání výkazu je důrazně doporučeno toto datum vyplnit - předevsím pro výkazy DPH a Kontrolní hlášení.

Postup zpracování výkazu DPH

1) Nejprve v menu zvolíme Výkaz DPH – Výpočet. Upravíme přednabídnutou obrazovku, zejména období a údaje o osobě k podpisu. Následně zvolíme tlačítko O.K.

2) Zobrazí se nám části výkazu DPH na několika záložkách. Můžeme si prohlédnout jednotlivé části zvolením příslušné záložky.

3) Na záložce Výpočet daně je zobrazena celková výše daně.

4) Výkaz DPH ukládáme do databáze výkazů zavřením formuláře (křížkem vpravo). Současně s výkazem se ukládá i sestava po dokladech jako příloha k výkazu.

5) Následně je možné výkaz prohlížet. Zvolíme menu Výkaz DPH – Prohlížení. Vyhledáme správné období výkazu a výkaz můžeme vytisknout.

6) U každého výkazu je přiložena sestava po dokladech – záznamní povinnost.

Postup zpracování výkazu KH

1) Nejprve je nutné vytvořit a uložit výkaz DPH a až následně výkaz KH.
2) V menu zvolíme Výkaz KH – Výpočet. Upravíme přednabídnutou obrazovku, zejména období a údaje o osobě k podpisu. Následně zvolíme tlačítko OK.

3) Zobrazí se nám části výkazu KH na několika záložkách. Můžeme si prohlédnout jednotlivé části zvolením příslušné záložky.

4) Na záložce Kontrolní řádky je provedena kontrola na hodnoty z výkazu DPH a ve všech řádcích musí být OK. Pokud není je někde chyba, která se musí před odesláním výkazů odstranit.

5) Výkaz KH ukládáme do databáze výkazů zavřením formuláře (křížkem vpravo). Současně s výkazem se ukládá i sestava po dokladech jako příloha k výkazu.

6) Následně je možné výkaz prohlížet. Zvolíme menu Výkaz KH – Prohlížení. Vyhledáme správné období výkazu a výkaz můžeme vytisknout.

7) U každého výkazu je přiložena sestava po dokladech – záznamní povinnost.

Postup zpracování výkazu SH

1) V menu zvolíme Výkaz KH – Výpočet. Upravíme přednabídnutou obrazovku, zejména období a údaje o osobě k podpisu. Následně zvolíme tlačítko O.K.

2) Zobrazí se nám dotaz, zda chceme kontrolovat DIČ. Doporučuji dávat odpověď Ano. Pokud se odpoví Ano, vyjede protokol o kontrole DIČ.

Pokud je nějaké DIČ chybné je nutné doklady opravit.
3) Po zavření tiskové sestavy s protokolem o chybných DIČ, se zobrazí sestava výkazu souhrnného hlášení v PDF a dotaz, zda chcete výkaz ve formátu xlsm uložit na klienta. Odpovídá se, že Ano.
4) Uložíme výkaz souhrnného hlášení do zvoleného adresáře. Volíme menu „Otevřít“ pro uložení.

Postup zpracování výkazu Zisku a ztráty

1) Nejprve v menu zvolíme Účetní výkazy - Výkaz zisku a ztráty - Výpočet. Zvolíme datum, ke kterému chceme výkaz spočítat. Následně zvolíme tlačítko OK.

2) Zobrazí se nám část výkazu s hodnotami. Můžeme si prohlédnout hodnoty a výkaz zavíráme. Po zavření zobrazeného výkazu se nám výkaz uloží do databáze výkazů.

3) Následně je možné výkaz prohlížet. Zvolíme menu Výkaz Zisku a ztráty – Prohlížení. Vyhledáme správné období výkazu a výkaz můžeme vytisknout.

4) Před tiskem je možno zvolit, zda chceme tisknout výkaz v tisících.

5) Po potvrzení výběru se nám vytiskne výkaz.

Postup zpracování výkazu Rozvaha

1) Nejprve v menu zvolíme Účetní výkazy - Výkaz rozvaha - Výpočet. Pozor nejprve musí být uložena aktuální varianta pro výpočet výkazu Zisku a ztráty, protože se do výkazu Rozvaha přebírá hodnota hospodářského výkazu.
Zvolíme datum, ke kterému chceme výkaz spočítat. Následně zvolíme tlačítko OK.

2) Zobrazí se nám části výkazu s hodnotami. Můžeme si volit mezi Aktivy a Pasivy. Můžeme si prohlédnout hodnoty a výkaz zavíráme. Po zavření zobrazeného výkazu se nám výkaz uloží do databáze výkazů.

3) Následně je možné výkaz prohlížet. Zvolíme menu Výkaz Rozvaha – Prohlížení. Vyhledáme správné období výkazu a výkaz můžeme vytisknout.

4) Před tiskem je možno zvolit, zda chceme tisknout výkaz v tisících.

5) Po potvrzení výběru se nám vytiskne výkaz.