Orsoft Doku
Dokumentace a nápověda pro IS Orsoft Open

Elektronická komunikace s exekutory

Od 1.1.2024 došlo k významné změně v komunikaci mezi zaměstnavateli (plátci mzdy) a soudními exekutory. K dispozici je elektronická komunikace prostřednictvím standardizovaného XML souboru, jehož formát a datová struktura je veřejně dostupná. Tento standard by měl být integrován do informačních systémů soudních exekutorů i plátců mezd. U kvalifikovaných plátců mezd (roční obrat minimálně 100 mil. Kč nebo 50 zaměstnanců a více) je to povinné, u ostatních dobrovolné.

Veškeré informace k tomuto novému standardu můžete získat na | Exekutorská komora.

V rámci modulu Lidské zdroje je k dispozici nová úloha s názvem Elektronická komunikace s exekutory, která umožňuje příjímání (import) XML souborů zasílaných exekutorem prostřednictvím datové schránky a vytvoření XML souborů (export) XML souborů s požadovanými informacemi pro exekutora. Tyto soubory jsou zasílány jako přílohy prostřednictvím datových schránek. Pracuje se zde s následujícími druhy dokumentů: exekuční příkaz, exekuční příkaz - odpověď, exekuční příkaz - změna, chybné zpracování, právní moc, právní moc - odpověď, součinnost, součinnost - odpověď, zůstatek, zůstatek - dotaz a ukončení.

Kromě této formy elektronické komunikace existuje i forma komunikace prostřednictvím tzv. standardizovaných formulářů. Také tyto formuláře jsou k dispozici na výše uvedeném odkazu.

Jak používat elektronickou komunikaci s exekutory?

Datovou schránkou přijde exekuční příkaz (soubor ve formátu XML). Tento exekuční příkaz je třeba naimportovat do úlohy Elektronická komunikace s exekutory. K importu použijeme ikonu pro import na horní listě. Stejná možnost importu je i ve volbě Nabídka. Pozor, ruční zakládání exekučních příkazů není možné. Lze jej pouze naimportovat, upravovat nebo rušit!

Po importu máme exekuční příkaz k dispozici v „čitelné“ podobě a lze ho dále zpracovat. <font 11pt/Aptos,sans-serif;;inherit;;inherit>Na záložce Dokument jsou exekutorem plátci mzdy poskytnuty tyto údaje:</font>

  • identifikace zaslaného dokumentu
  • údaje o exekutorovi, který má ten konkrétní případ na starost
  • údaje o oprávněném (věřitel)
  • údaje o povinném (dlužník)
  • údaje o pohledávce
  • údaje o exekučním příkazu

Ve spodní části záložky Dokument je tabulka, kde najdeme přehled pověření exekutora.

Na záložce Dokument lze editovat pouze položky „Osobní číslo“ (plátce mzdy musí ztotožnit osobu, na kterou byl exekuční příkaz vydán, a pak „Poznámka“,

Druhá záložka Odpověď naopak obsahuje údaje, které plátce mzdy poskytne exekutorovi jako odpověď na exekuční příkaz. Plátce mzdy zde musí doplnit vše kromě položky „Jedinečný identifikátor“. Lze využít tlačítko Doplnění údajů a nechat si potřebné údaje předvyplnit. Současně se naplní i data do dalších dvou záložek Mzda a Exekuce .

Jakmile je vše vyplněno a v pořádku, plátce mzdy použije tlačítko Export , Tím vznikne soubor ve formátu XML, který pak zašle prostřednictví datové schránky exekutorovi.