Orsoft Doku
Dokumentace a nápověda pro IS Orsoft Open

Faktury vydané

Popis, funkce a umístění modulu

Tato úloha slouží pro správu vydaných faktur.

Procesem fakturace se rozumí tvorba odběratelských faktur.
Faktury mohou vznikat několika způsoby:

  • Přímá tvorba režijních faktur, nebo fakturace neskladovatelných položek (například služeb).
  • Sestavení faktury z dodacích listů.

Každý záznam (faktura) uchovává historii vlastních změn, lze tedy snadno dohledat veškeré změny, které byly v rámci této faktury učiněny.

Sestavení faktur z dodacích listů

Z vytištěných dodacích listů je možné parametricky sestavit faktury. Je možné volit parametrický typ sestavení faktury. Například ke každému dodacímu listu jednu fakturu, nebo dodací listy na fakturu sdružovat dle různých kritérií (datum, zákazník, odběrní místo, …).

Základní funkce

Program umožňuje:

  • Vytvářet nové záznamy (faktury).
  • Aktualizovat existující záznamy.

Při aktualizaci vydané faktury je provedena kontrola a není povoleno aktalizovat vydanou fakturu, která spadá do již uzavřeného účetního období (kontrola datumu UZP na datum poslední účetní závěrky) Faktury spadající do uzavřeného účetního období se musí opravovavat standardnim postupem, ted pomocí dobropisů. Při každé takovéto aktualizaci proběhne nové přegenerování účetní žádosti. Při tomto přegenerování se pro již uvolněná žadosti nastaví atribut nového uvolnění, ( je zajištěno , že ekonomicka při zjištění žádosti pro fakturu která je již existuje ve FU provede nové načtení účetních řádků)

  • Likvidovat (smazat) již existující záznamy.
  • Přehledně zobrazovat (filtrovat) dle povolených klíčů.
  • Připojit konkrétní zakázce poznámku, elektronické dokumenty.
  • Přidělit k dané zakázce úkol.
  • Exportovat tabulku faktur (všech, nebo filtrovaných dat) do Excelu (formát .xlsx).
  • Tisknout tabulku faktur (všech, nebo filtrovaných dat) - příprava dat k tisku.

Obecné funkce modulu Faktury

  • Správa řádků - Umožňuje pořizovat, aktualizovat a likvidovat řádky zakázky.
  • Tisk dokladu - Umožňuje vytištění aktuálního prodejního dokladu včetně zadání parametrů pro tisk.
  • Opsat doklad - Umožňuje pořizovat kopie aktuálního prodejního dokladu včetně zadání parametrů řídících průběh funkce.
  • Text - Umožňuje pořizovat doprovodné texty k záhlaví aktuálního prodejního dokladu, který musí být v režimu aktualizace. Pokud je v režimu prohlížení, lze texty pouze prohlížet, ale editace není možná.
  • Saldo faktur - Umožňuje zobrazit saldo faktur k zákazníkovi aktuálního prodejního dokladu. Vlastní funkci lze parametrizovat výběrem dle datumu, příznaku zaúčtování, příznaku převodu do statistiky, příznaku vytištění, čísla výrobku, čísla zakázky.
  • Generuj ze zakázky - Umožňuje tvorbu prodejního dokladu ze zakázky, na kterou má vazbu .
  • Splátkový kalendář - Umožňuje správu splátkového kalendáře k aktuální faktuře.
  • Storno - Umožňuje provést interní storno nebo dobropis k prodejnímu dokladu.
  • Filtrování rychlým filtrem - umožňuje výběry např.

nad atributem Záloha běžný doklad , zálohová faktura , dańový doklad o přijaté platbě nad atributem Platba neuhrazeno , uhrazeno částečně, uhrazeno kompletně

  • Dávková úloha pro atomatické uvolnění vydaných faktur - do modulu finančního účetnictví SFakturaVydanáUvolněniEkoCron na základě parametrizace je zde možné automaticky uvolňovat doklady podle data založení dokladu

Základní údaje

Základní údaje a potřebné informace jsou zobrazovány v jednotlivých záložkách v detailu faktury.

Základní údaje

Základní údaje obsahují informace o odběrateli, bankovním spojení, logistice, dále obsahují časové údaje dodávky, podmínky dodávky, měna, popis a stav dokladu. Dále je možné zvolit jazyk dokladu.

Základní údaje

Adresy

Adresy mohou být až 3: Dodací adresa, Objednací adresa, Korespondenční adresa.

Adresy

Hodnoty

Hodnoty v měně dokladu a v domácí měně udávají jednotlivé hodnoty včetně automatického přepočtu dle platných sazeb DPH.

Hodnoty

Doplňkové údaje

Doplňkové údaje informují o hmotnosti, objemu a množství položek vztahujících se k dané faktuře. Dále obsahují informace o úhradě, dodacím listu, vztažených dokladech a podobně.

Doplňkové údaje

Doprovodné texty

Textové pole pro možnost připsání poznámek k dané faktuře, případně pro doplňující textový popis mimo základní údaje.

Řádky

Obsahuje jednotlivé řádky (položky) spadající do dané faktury.

Rozúčtování

Zobrazení žádosti o zaučtování vydané faktury

  • Záhlaví žádosti o zaučtování
  • Řádky žádosti o zaučtování

číselník chyb zaučtování
  • Kód chyby Objekt Popis
  • 1001 RK Nenalezen záznam v parametrech vydaných faktur
  • 1002 RK Nenalezen záznam v parametrech rozúčtování CUcetniZadostParam
  • 1003 RK Nenalezeno platné počitadlo pro CUcetniZadostParam
  • 1004 RK Nenalezen kód kontace pro finanční účetnictví OKONT ( od verze 22.1 se přebírá z parametrů vydané faktury)
  • 2001 RK Nevyplněn nebo neexistuje účet MD pro DPH
  • 2002 RK Nevyplněn nebo neexistuje účet DAL pro DPH
  • 2003 RK Nevyplněn nebo neexistuje útvar MD pro DPH
  • 2004 RK Nevyplněn nebo neexistuje útvar DAL pro DPH
  • 2011 RK Nevyplněn nebo neexistuje účet MD pro haléřové vyrovnání
  • 2012 RK Nevyplněn nebo neexistuje účet DAL pro haléřové vyrovnání
  • 2013 RK Nevyplněn nebo neexistuje útvar MD pro haléřové vyrovnání
  • 2014 RK Nevyplněn nebo neexistuje útvar DAL pro haléřové vyrovnání
  • 3001 RZ Nevyplněn nebo neexistuje účet MD pro výnos
  • 3002 RZ Nevyplněn nebo neexistuje účet DAL pro výnos
  • 3003 RZ Nevyplněn nebo neexistuje útvar MD pro výnos
  • 3004 RZ Nevyplněn nebo neexistuje útvar DAL pro výnos
  • 3011 RZ Nevyplněn nebo neexistuje účet MD pro slevy
  • 3012 RZ Nevyplněn nebo neexistuje účet DAL pro slevy
  • 3013 RZ Nevyplněn nebo neexistuje útvar MD pro slevy
  • 3014 RZ Nevyplněn nebo neexistuje útvar DAL pro slevy
  • 3021 RZ Nevyplněn nebo neexistuje účet MD pro rabat
  • 3022 RZ Nevyplněn nebo neexistuje účet DAL pro rabat
  • 3023 RZ Nevyplněn nebo neexistuje útvar MD pro rabat
  • 3024 RZ Nevyplněn nebo neexistuje útvar DAL pro rabat
  • 3031 RZ Nevyplněn nebo neexistuje účet MD pro rozdil realizace - sklad
  • 3032 RZ Nevyplněn nebo neexistuje účet DAL pro rozdil realizace - sklad
  • 3033 RZ Nevyplněn nebo neexistuje útvar MD pro rozdil realizace - sklad
  • 3034 RZ Nevyplněn nebo neexistuje útvar DAL pro rozdil realizace - sklad
  • 3800 RZ Nevyplněn nebo neexistuje kód přenesené daňové povinnosti
  • 3900 RZ Nevyplněn nebo neexistuje kód daňové skupiny
Daňová rekapitulace

Daňová rekapitulace obsahuje seznam všech daňových plnění v rámci této faktury. Obsahuje hodnoty v měně dokladu, hodnoty v domácí měně a zálohový doklad.

Platby

Obsahuje veškeré platby provedené v rámci vybrané faktury.

**Automatické elektronické odesílání vydaných faktur ve formátu PDF**

Pro nastavení elektronického odesílání je využita existující funkcionalita aplikačního jádra

  • Číselník dokumentů (ofad)
  • Číselník druhů elektronických dokumentů (Odruh)
  • Adresy pro elektronickou komunikaci (O6a6)

Při tisku vydané faktury proběhne kontrola, zda je pro daného odběratele v adresách pro elektronickou komunikaci definováno automatické odesílání elektronických PDF faktur. Pokud ano, tak bude provedeno:

  • Vygenerování elektronického PDF dokumentu, jeho pojmenování dle masky souboru, případně i jeho podepsání elektronickým podpisem*
  • Uložení dokumentu do elektronických dokumentů
  • Připojení dokumentu k vydané faktuře
  • Zařazení do poštovního deníku do fronty „k odeslání“
  • Cronem se spouští systémová služba „e-mailový robot“, která

Provede zpracování záznamů poštovního deníku, které jsou ve stavu „k odeslání“ Pro každý takovýto záznam provedeodeslání e-mailu odběrateli a zařazení v poštovním deníku do odeslané pošty

Postup implementace automatického odesílání PDF faktur

  • Nastavení cest

Je potřeba nastavit výstupní adresář pro vytvářené reporty (PDF faktury) Administrace → Parametry → Konfigurace → Nastavení cest

  • Číselník dokumentů („ofad“)

Neexistuje-li v číselníku „ofad“ hodnota „LOFVPDF“ je potřeba ji doplnit Administrace → Parametry → Číselníky → Správa původních číselníků → číselník „ofad“

  • Číselník druhů elektronických dokumentů (OdruhWrapper) Založení elektronického dokumentu „LOFVPDF“ – „Elektronická faktura PDF“ Administrace → Elektronické dokumenty → Druhy elektronických dokumentů

Je potřeba vyplnit především tyto údaje:

  • Druh – založit „LOFVPDF“
  • Popis
  • Maska – maska názvu vytvořeného souboru

(název souboru je složen jako druh+maska+přípona) (zástupné znaky ccccccccc jsou nahrazeny dle nastavení v přiřazení druhu dokumentu k tabulce – následující bod)

  • Přípona – vyplnit „pdf“
  • Výchozí umístění – umístění přejmenovaného elektronického dokumentu (kam se uloží elektronický dokument)
  • Systém uložení – „souborový systém“
  • Smazat zdrojový soubor – při zaškrtnutí dojde po přejmenování dokumentu dle šablony ke zrušení pracovního souboru z výstupního adresáře
  • Přiřazení druhu dokumentu k tabulce Je potřeba doplnit přiřazení druhu dokladu k tabulce Administrace → Elektronické dokumenty → Přiřazení druhu k tabulce

Je potřeba vyplnit především tyto údaje:

  • Kód – skládá se povinně z názvu entity včetně balíčku spojeného přes „@“ s názvem druhu dokumentu
  • Hodnota – možnost definovat výraz pro sestavení části masky dle atributů entity, pomocí funkce nebo makra
  • Tabulka – jméno tabulky včetně balíčku, které se druh dokumentu přiřazuje
  • Druh dokumentu
  • Adresy pro elektronickou komunikaci (O6a6)

Pro odběratele, kterému má být zasílána elektronická PDF faktura musí existovat záznam Obchod → Základní data → Číselníky → Adresy pro elektronickou komunikaci Je potřeba vyplnit především údaje:

  • Číslo firmy
  • Dokument – pro PDF fakturaci bude vyplněno „LOFVPDF“
  • Popis dokumentu – textová informace
  • Druh dokumentu – druh elektronického dokumentu (viz výše Odruh)
  • Způsob předání – v tomto případě má význam pouze e-mail
  • Umístění – vyplní se e-mailová adresa
  • Šablona e-mailu - název šablony e-mailu je sFakturaVydanaSendPdf
  • Nečíslovaný seznam Dávkové odeslání mailů z poštovního deníku
  • Dávkové odeslání bude iniciováno cronem, který bude volat dávková soubor sendEMailCron.bat

(vzorový je umístěn v adresáři vzor\opensrv\data\davky)

**ISDOC format vydaných faktur**
  • Aktivace se provede nastavením přepínače LO_SFakturaVydanaISDOC_Aktivace = „J“ pro řízený objekt SFakturaVydanaISDOC
  • Je možné nadefinovat volání makra pro řádky i hlavičku vytvářeného ISDOC formatu a těmito makry upravit systémové plnění dokumentu
  • Poznamka : ISDOC formát se přiloží jako příloha mailu současně s PDF, nutnou podmínkou je tedy nastavení elektronické komunikace PDF viz výše.

ISDOC formát se odesílá pouze pro české odběratele země = CZ

  • Neexistuje-li v číselníku „ofad“ hodnota „LOFVISDOC“ je potřeba ji doplnit Administrace → Parametry → Číselníky → Správa původních číselníků → číselník „ofad“
  • Založení elektronického dokumentu „LOFVISDOC“ – „Elektronická faktura ISDOC“

Administrace → Elektronické dokumenty → Druhy elektronických dokumentů

  • Je potřeba doplnit přiřazení druhu dokladu „LOFVISDOC“ k tabulce

Administrace → Elektronické dokumenty → Přiřazení druhu k tabulce

**Archivace vydaných faktur**
  • Aktivace se provede nastavením přepínače LO_SFakturaVydanaArchiv_aktivni = „J“ pro řízený objekt SFakturaVydanaArchiv

* Poznamka : PDF archivní faktura se vytvoří automaticky při prvním tisku.

  • Neexistuje-li v číselníku „ofad“ hodnota „LOFVARC“ je potřeba ji doplnit Administrace → Parametry → Číselníky → Správa původních číselníků → číselník „ofad“
  • Založení elektronického dokumentu „LOFVARC“ – „Archiv faktur PDF“

Administrace → Elektronické dokumenty → Druhy elektronických dokumentů

  • Je potřeba doplnit přiřazení druhu dokladu „LOFVARC“ k tabulce

Administrace → Elektronické dokumenty → Přiřazení druhu k tabulce

** QR kod na faktuře **
  • od 1.9.2022 je možné na vydané faktuře tisknout QR kod ( včetně integrované QR platby)

vytvoření / či potlačení tvorby QR kodu je distribučním makrem SFakturaVydanaQRFaktura QR Faktura je standard pro sdílení účetních / fakturačních údajů. Účelem tohoto standardu je stanovit zásady a pravidla pro používání formátu pro sdílení účetních informací, který umožní snadný přenos hlavičkových údajů faktury „z papíru“ do účetních programů prostřednictvím QR kódu.

  • obsah QR kodu je zobrazen v nové záložce
  • tisk QR kodu na vydanou fakturu v systémovém tisku je jen pro tuzemské doklady

Užitečné typy pro filtrování a hledání vazeb mezi doklady

  • Pro vyhledání zálohových dokladů , které emají vytvořený doklad o přijaté pltbě je možné použít distribuční filter
  • Pro vyhledání rozučtovaných,nerozučtovaných nebo chybně rozučtovaných doklaů je možné fitrovat podle atributu Rozučtování

1. Informace o platbách

  • V objektu SFakturaVydanaSendEMailUhrada je možné definovat makro , které zajistí odeslání emailu pokud došlo k úhrdě faktury

1.1. Hlavní seznam

  • Bude domluveno, co sem přijde.
Stavy
  • Bude doplněno.

1.2. Detail

  • Bude domluveno, co sem přijde.
Základní údaje
  • Bude doplněno.

Tlačítka:

Prostor vyhrazen pro tlačítka.

Vlastnosti:

Prostor pro vlastnosti.

Termíny:

Prostor pro termíny.

Zadání

Záložka zadání.

Řešení

Záložka řešení.

Dokumenty

Záložka dokumenty.

Připojené dokumenty

Prostor pro připojené dokumenty.

Podřízené úkoly

Záložka podřízené úkoly.

2. Funkce v menu úpravy

  • Správní funkce a jejich senzitivita.

2.1. Založit nový záznam

  • Popis funkce.

2.2. Aktualizace záznamu

  • Popis funkce.

2.3. Smazat záznam

  • Popis funkce.

2.4. Opsat záznam

  • Popis funkce.

3. Funkce v menu nabídka

  • Nabídka funkcí modulu.

3.1. Vytvoření daňového dokladu k přijaté platbě

Vytvoření daňového dokladu k přijaté platbě. Funkce vytváří daňový doklad k přijaté platbě pro zálohu, dochází ke zdanění přijaté platby podle sazby DPH uvedené na zálohovém dokladu.

3.2. Vytvoření odpočtu zálohy

Vytvoření odpočtu zálohy. Funkce doplní odpočet z dokladu o přijaté platbě nebo z uhrazené zálohy do zúčtovací - konečné faktury, uživatel zde rozhoduje zda se má na zúčtovací fakturu provést odpočet do nuly nebo celý zbytek nezpracované zálohy.

3.3. Uvolnění dokladu pro ekonomiku

Uvolnění dokladu pro ekonomiku. Přepne stav žádosti o zaúčtování dokladu pro vydanou fakturu do stavu - připraven k převzetí. pro uvolněnou fakturu do ekonomiky je možné zakázat její následnou editaci pomocí přepínače LO_CFakturaVydana_aktFU pro řízený objekt CFakturaVydana distribučně je aktualizace povolená ( v takovém případě se automaticky přegeneruje i již dříve vytvořená žádost o zaučtování)

    Pokud není editace zaučtované faktury povolená je možné aktualizovat pouze následujícé atributy hlavičky dokladu 
    tx1
    tx2
    tx3
    tx4
    tx5
    dotahovanaData.cDoprovodneTextyHlava.textNt
    dotahovanaData.cDoprovodneTextyPata.textNt

3.4. Přegenerování žádosti o zaúčtování

Přegenerování žádosti o zaúčtování. Systém přegeneruje existující žádost o zaúčtování a doplní do žádosti všechny provedené změny v primárním dokladu nebo parametrech nastavení.

3.5. Odznačení chybných žádostí

Odznačení chybných žádostí. Informační systém odznačí chybné, nezpracované žádosti ve FU tak, že jsou opět ve stavu připravuje se k odeslání.

3.6. Storno dokladu

Storno dokladu. Zrušení dané faktury se všemi náležitými vazbami na zálohové faktury i skladové výdeje .

3.7. Finanční daňový doklad opravný

Finanční daňový doklad opravný. Vytvoření hlavičky finančního opravného dokladu, tedy vazby mezi původním dokladem a opravným dokladem. Do tohoto opravného dokladu je nutné ručně doplnit řádky a opravované údaje. Tyto úpravy mají vliv pouze na hodnotové a daňové záležitosti. Netýkají se skladu.

3.8. Generuj periodické faktury

Generuj periodické faktury. Vytvoření periodických faktur, které jsou automaticky generovány z prodejních objednávek na základě nastavené periodicity. Funkce je distribuována jako skrytá funkce. Při generování se zadává interval prodejních objednávek, z kterých generovaní probíhá a datum zpracování. To je datum, ke kterému se porovnává platnost periodicity v prodejních objednávkách a toto datum je také datumem UZP pro vzniklý doklad. Při generování je možné volat makro s implementaci SFakturaVydanaGenPeriodickeFaktury_MakroRadek, které umožňuje doplnit do textu řádku např. období, za které je generováno.

3.9. Dodatečné slevy

Dodatečné slevy. Funkce umožňuje vygenerovat na vydanou fakturu dodatečnou slevu. Způsob nabízení dodatečných slev se generuje firemním makrem vzorové distribuční makro SFakturaVydanaDodatecneSlevy, které je voláno pro objekt SFakturaVydanaDodatecneSlevy. Sleva generovaná makrem musí být založena v katalogu položek jako sleva včetně sazby DPH. Sleva může být typu hodnota nebo spočítána definovaným procentem z hodnoty doklad. Slevy mohou být nabízeny např. podle typu faktury atd… Uživateli se zobrazí editovatelný formulář se seznamem slev pro generování.

4. Prodejní poplatky

  • Pokud jsou na řádcích faktury položky pro které jsou definovány prodejní poplatky

tak se pro tyto pplatjy vygenerují na závěr dokladu nové řádky vydané faktury s těmito poplatky

  Řádky se vygenerují součtově za typ poplatku 
  Současně se generuje tabuka poplatků RZP 
  Která má odkaz na doklad z kterého bylo vygenerováno 
  * Množství poplatku bedm = 
  - typVyp = 'G' naplněno hodnotou gewN z řádku dokladu * množství poplatku k položce 
  - typVyp = 'P' naplněno hodnotou bedm z řádku dokladu * mnozství poplatku k položce * hmotnost poplatku k položce 
  - typVyp = ' ' naplněno hodnotou bedm z řádku dokladu * množství poplatku k položce 
  Poznámka: Jeli Množsvtví poplatku k položce 0 počítá se s hodnotou 1 
  * Cena poplatku     preisF = dosažená standardně dle hledání ceny pro položku                             
  * Hodnota poplatku  fwb    = ( bedm * preisF)
  * Hmotnost poplatku gewPpo =  
  - hmotnost poplatku k položce = 0 naplněno hodnotou gewN z řádku dokladu 
  - hmotnost poplatku k položce > 0 naplněno hodnotou hmotnost poplatku k položce * bedm z řádku dokladu    

4.1. Filtr 1

  • Popis filtru 1.

4.2. Filtr 2

  • Popis filtru 2.

4.3. Filtr 3

  • Popis filtru 3.