Orsoft Doku
Dokumentace a nápověda pro IS Orsoft Open

Prodejní objednávky

Popis, funkce a umístění modulu

Program pro správu prodejních zakázek v sobě uchovává veškeré potřebné informace o zakázce a jejich vazbách na další programy. Tato úloha eviduje veškeré prodejní objednávky, včetně probíhajících i uzavřených.

Každá zakázka (řádek tabulky) obsahuje základní údaje, které slouží ke specifikaci prodejní objednávky. Mezi tyto údaje patří odběratel, logistika, časové údaje o zakázce, bankovní spojení odběratele, podmínky dodávky, měna ve které se obchoduje, stav dokladu a další potřebné údaje.
K objednávce je možné přidat i doplňující údaje.

Ke každé objednávce je možnost přiřadit až 3 adresy (Dodací - adresa dodání, Objednací - adresa objednavatele, Korespondenční - adresa fakturace).
Další funkcí je automatický přepočet hodnoty objednávky na základě sazeb DPH.

Každá objednávka uchovává historii vlastních změn, lze tedy snadno dohledat veškeré změny, které byly v rámci této objednávky učiněny.

Zakládání objednávky

Při zakládání nové prodejní objednávky je v prvním kroku důležité vybrat Typ dokladu (po vybrání se automaticky vygeneruje nové číslo dokladu) a poté potvrdit tlačítka (vyobrazení zámku vedle Čísla dokladu).


Základní funkce

Program umožňuje:

  • Vytvářet nové objednávky.
  • Aktualizovat existující objednávky.
  • Při změně slevy uvedené v záhlaví dokladu dojde k dotazu zda aktualizovat slevu i v řádcích dokladu pokud odpověď ano změní se sleva v řádcích dokladu a celý doklad se přepočte
  • Při změně měny uvedené v záhlaví dokladu dojde k automatickému přepočtu ceny v řádcích dokladu a celý doklad se přepočte
  • Likvidovat (smazat) již existující objednávky.
  • Kopírovat existující prodejní objednávka se může vykopírovat do jiné objednávky , ceny jsou aktualizovány podle aktuálního ceníku ( pokud nebyly vyplněny ručně)
  • Přehledně zobrazovat (filtrovat) dle povolených klíčů.
  • Připojit konkrétní objednávce poznámku, elektronické dokumenty.
  • Přidělit dané objednávce úkol, nebo aktivitu.
  • Exportovat tabulku objednávek (všech, nebo filtrovaných dat) do Excelu (formát .xlsx).
  • Tisknout tabulku objednávek (všech, nebo filtrovaných dat) - příprava dat k tisku.

Důležité údaje objednávky

Základní údaje prodejní objednávky:

Doplňkové údaje prodejní objednávky:

Jednotlivé adresy, které je možno přiřadit k objednávce:

Hodnoty v měně dokladu včetně sazeb DPH:

1. Atributy záznamu

  • Popis atributů záznamu

1.1. Hlavní seznam

  • Bude domluveno, co sem přijde.
Stavy
  • Bude doplněno.

1.2. Detail

  • Bude domluveno, co sem přijde.
Základní údaje
  • Bude doplněno.

Tlačítka:

Prostor vyhrazen pro tlačítka.

Vlastnosti:

Prostor pro vlastnosti.

Termíny:

Prostor pro termíny.

Zadání

Záložka zadání.

Řešení

Záložka řešení.

Dokumenty

Záložka dokumenty.

Připojené dokumenty

Prostor pro připojené dokumenty.

Podřízené úkoly

Záložka podřízené úkoly.

2. Funkce v menu úpravy

  • Správní funkce a jejich senzitivita.

2.1. Založit nový záznam

  • Popis funkce.

2.2. Aktualizace záznamu

  • Popis funkce.

2.3. Smazat záznam

  • Popis funkce.

2.4. Opsat záznam

  • Popis funkce.

3. Funkce v menu nabídka

  • Nabídka funkcí modulu.

3.1. Import řádků z excelu

Funkce slouží k importu řádků prodejní objednávky k existující hlavičce z Excelu (xls,xlsx). funkce je distribuována jako skrytá a uživatel si ji musí v menu funkcí aktivovat

  • Uživatel se nastaví na existující hlavičku prodejní objednávky a zvolí funkci import řádků prodejní objednávky z Excelu
    1. nesmí se jednat o uzavřenou zakázku
    2. zakázka nesmí být potvrzena

  • Výběr souboru, který se má zpracovat z lokálního disku a jeho přenos na server do adresáře definovaného v záznamu Fmp s Fmp.vstup = „X“, pokud takový záznam neexistuje tak do adresáře „DATA“/import - „DATA“ musí být v nastavena jako systémová proměnná.
  • V zadávací volbě lze zadat, zda se mají smazat původní řádky prodejní objednávky.

  • Je zpracován zadaný excel soubor, konverze probíhá tak, že v souboru excelu musí existovat hlavička, kde jednotlivé buňky názvu musí odpovídat atributům v dané entitě viz příklad.

  • Pokud by bylo potřeba názvy atributů konvertovat do názvů atributů v OR, lze použít konverzní tabulku wkh-wkr se standardní funkcionalitou, wkhEntityType v tomto případě musí být SProdejniObjednavkaImportRadku.
  • Každý zkonvertovaný řádek lze ještě upravit makrem, jehož název lze zadat v přepínači LO_SProdejniObjednavkaImportRadku_Makro pro řízený objekt SProdejniObjednavkaImportRadku, implementace makra musí být SProdejniObjednavkaImportRadku.

3.2. Funkce uvolnění do realizace

Funkce slouží k uvolnění jedné prodejní objednávky do realizace.

  • Funkce umožní uvolnit do realizace pouze jednu (aktuální) prodejní objednávku s možností výběru řádků
  • Po ukončení je možnost zaslat e-mail o výsledku uvolnění, vzhled e-mailu je nadefinován v šablonách e-mailů - šablona sProdejniObjednavkaUvolneniRealizace

3.3. Hromadná změna

Funkce slouží ke změně termínu nebo dispa pro vybrané řádky obchodního dokladu .

  • uživatel vybere řádky obchodního dokladu pro změnu nebo zadá všechny
  • Změna termínu je možná zadáním nového termínu nebo posunem termínu o zadaný počet dní
  • Posun termínu o pracovní dny ( zadaný posun pracuje pouze s pracovními dny )
  • Posun vzad ( znamená že se posouvá vzad / plnění se tedy zrychluje )
  • Aktualizovat i ručně zadané ceny
  • při změně termínu se automaticky aktualizuje prodejní cena podle aktuálního datumového ceníku jen pro ceny dosažené z ceníku

pokud zvoleno aktualizovat i ručně zadané ceny tak se aktualizuje cena dle aktuálního datumového ceníku vždy

  při aktualizaci ceny se vždy nulují % slevy ručně zadané pokud nejsou součástí ceníku 
  **pokud zvoleno aktualizovat ručně zadané ceny a ceník neexistuje tak systém doplní 0 cenu**
* Změna dispa 
* uživatel zadá hodnotu dispa pro změnu ( jiná hodnota dispa než 0 je chápána jako plán , dispo s hodnotouu 9 je chápáno jako storno řádku ) 
* uživatel vybere řádky obchodního dokladu pro změnu nebo zadá všechny 
  {{ :orfertopen:lo:op:p0:prodejniobjednavky:hro_zmena_po.png?direct&400 |}}   

3.4. Automatické založení účetní zakázky v hlavičce prodejní objednávky

Prodejní doklad umožňuje automatické založení účetní zakázky tabulka O8a přímo při zápisu obchodního dokladu.

Toto je důležité pro možnost zakázkového účtování v ekonomice (sledování výnosů a nákladů na konkrétní účetní zakázku, která je spojená s obchodním dokladem)

  • Funkce se aktivuje automaticky při uložení záhlaví prodejní objednávky
  1. pokud v parametrech prodejní objednávky uvedeno povinné vyplnění účetní zakázky
  2. pokud uživatel nevybere nebo nezadá účetní zakázku manuálně
  • Při zápisu hlavičky prodejní objednávky je toto kontrolováno a pokud není číslo účetní zakázky vyplněno a typ prodejní objednávky to vyžaduje, tak dotaz zda vytvořit účetní zakázku automaticky ?
  • Pokud odpověď Ano tak se účetní zakázka založí v tabulce O8a automaticky a zároveň se tato účetní zakázka automaticky vyplní v záhlaví dokladu
  • Způsob tvorby účetní zakázky je možné ovlivnit makrem,

existuje distribuční makro SUcZakZaložení (příklad kdy účetní zakázka vzniká jako typ dokladu +číslo dokladu)Implementace makra SUcZakZalozeni_Makro

3.5. Vytvoření zálohové faktury k prodejní objednávce

Funkce umožňuje automatické založení zálohové faktury k dané prodejní objednávce.

Obsluha zadává typ zálohové faktury, která má vzniknout a případně upravuje defaultní platební podmínku nabídnutou z adresáře firmy.

  • Zobrazeny jsou údaje z kterých se hodnota zálohy počítá
  1. Hodnota bez DPH
  2. Hodnota DPH
  3. Hodnota celkem ( DPH je jen vypočtená hodnota , která povyšuje hodnotu zálohy , záloha DPH neobsahuje)
  4. Hodnota již dříve vystavených zálohových faktur k této prodejní objednávce
  5. Procento zálohy, obsluha může upravit ( Kolik procent se má při výpočtu zálohové faktury použít , defaultní hodnota je 100)
  6. Včetně DPH ( Zda se vypočtené DPH má zohlednit při výpočtu hodnoty zálohy )
  7. Hodnota zálohy ( Hodnota se uživateli nabídne podle zadaného procenta je možný ale ruční vstup , zaokrouhlení nebo úprava částky )

informace o vygenerované záloze se propíší do historie změn prodejní objednávky při smazání nebo stornu zálohové faktury se hodnota prodejní objednávky pro generování zálohové faktury obnoví

3.6. Vytvoření dodacího listu z prodejní objednávky

Funkce umožňuje automatické vytvoření dodacího listu k dané prodejní objednávce.

  • Nečíslovaný seznam typ dodacího listu se nabízí podle vyplnění u odběratele
  • uživatel zadá parametry sestavení
    • kopírování textů z prodejní objednávky hlavička do dodacího listu hlavička
    • kopírovat texty k řádkům prodejní objednávky do řádků dodacího listu
    • kopírovat připojené dokumenty z prodejní objednávky do dodacího listu
    • uzavření prodejní objednávky
    • všechny řádky ( defaultně se generuje pro všechny řádky / ze možné potlačit a vybrat řádky prodejní objednávky k tvorbě dodacího listu), generování dodacího listu probíhá i pro neskladovatelné položky , které jsou uvedeny v prodejní objednávce. Před generováním dodacího listu jsou provedeny programové kontroly :
      • je vyplněn expediční sklad pro skladovatelné položky
      • je vyplněna účetní kontace pro skladovatelné položky
  • je možné upravit nabídnuté množství k expedici ( snížit , pokud se nebude plnit v celém požadovaném množství)
  • je možné vyplnit expediční sklad ( sklad z kterého bude vydáváno) , pokud není sklad vyplněn již při vytváření řádku prodejní objednávky , což je doporučeno
  • po vygenerování dodacího listu je možné tento dodací list přímo zobrazit a podle nastavení i vytvořit fakturu a její automatický tisk na lokálně připojené tiskárně (je možné uživatelsky zadat počet kopií tisku)

3.7. Dávkový přepočet prodejní objednávce

Funkce umožňuje dávkový přepočet prodejních objednávek. - toto je využitelné zejména při přechodu ze stávající technologie na technologii OR-OPEN nebo při souběžném provozu sProdejniObjednavkaPrepocetCronBL , při přepočtu je možné parametricky vytvářet protokol o zpracování sProdejniObjednavkaPrepocetCronBL prepoctiDoklady tvorProtokol

3.8. Uvolnění do výroby

Funkce umožňuje provést uvolnění do výroby.

3.9. Dodatečné slevy

Funkce umožňuje provést dodatečné slevy.

3.10. Pozastavení

Funkce umožňuje provést pozastavení / zrušit pozastavení prodejní objednávky.

4. Filtry pro seznam záznamů

  • Popis „čtyřlístkového“ filtru.

4.1. Filtr 1

  • Popis filtru 1.

4.2. Filtr 2

  • Popis filtru 2.

4.3. Filtr 3

  • Popis filtru 3.