Orsoft Doku
Dokumentace a nápověda pro IS Orsoft Open

Pokladní doklady

V této volbě se pořizují pokladní doklady. Pokladní doklad je rozdělen na hlavičku a položky. K jedné hlavičce lze pořídit jednu a více položek dokladu. Při chybném pořízení hlavičky pokladního dokladu lze tento doklad smazat a jeho číslo se opětovně přidělí bez ohledu na nastavenou dokladovou řadu (pouze za podmínky, že v dané dokladové řadě nebyl pořízen další doklad a tento rušený je posledním dokladem v řadě). Druhou možností je tlačítko zneplatnění dokladu, které daný doklad ponechá v systému, ale v jiných volbách již s ním nepracuje. Pro pořízení je důležité vyplnit pokladnu (Kódy pokladen), datum se předvyplní aktuálním datem, typ dokladu, zda jde o příjem či výdej, na základě typu dokladu se dotáhne dokladová řada z číselníku pokladen. Pro kontrolní hlášení jsou důležité údaje evidenční číslo dokladu a kód režimu plnění. Posledním povinným polem je jméno plátce. Lze využít nabídku buď z adresáře nebo z číselníku osob. Poté lze doklad uložit a pokračovat na pořízení řádků pokladního dokladu Položky pokladních dokladů

Při platbě faktur v cizí měně vznikají kurzové rozdíly viz: Kurzové rozdíly

Pořízení pokladního dokladu

1) Vybereme si, do jaké pokladny budeme doklad pořizovat. Proklikem se dostaneme do číselníku kódů pokladen a vybereme „fajfkou“ příslušnou pokladnu.

2) Dále zadáme datum pokladního dokladu a typ dokladu. Na základě typu dokladu se z číselníku kódů pokladen dotáhne dokladová řada.

3) Pokračujeme k oblasti plátce/příjemce.
Zde máme více možností, jak tyto údaje doplnit.
a) Vybereme si firmu z Adresáře firem.
b) Přepneme si pole registr z Adresáře na číselník Zaměstnanců.
c) Do pole jméno si napíšeme svůj vlastní text. Tato volba bývá využívána nejčastěji.

4) Po zadání plátce/příjemce můžeme hlavičku dokladu uložit a program nás přepne do položek pokladního dokladu.
5) V položkách dokladu si nejprve vyplníme druh platby, tj. účetní kontace.

Pokud vybereme typ platby Výdej pokladna – faktura, tak bychom měli vyplnit i variabilní symbol příslušné faktury. Variabilní symbol buď ihned napíšeme nebo se můžeme prokliknout do deníku došlých faktur a fakturu si vybrat.
6) Jakmile si přiřadíme fakturu k platbě, tak se z faktury na platbu dotáhne fakturovaný obnos.

Můžeme uložit položku pokladního dokladu a program nás přepne do rozúčtování této položky, abychom provedli kontrolu, že je vše v pořádku. Pokud je vše OK, tak jen uložíme rozúčtování.
7) Na jednom pokladním dokladu může být uvedeno i více položek. Položky už se nemusejí vztahovat k fakturám, ale bude se jednat o ostatní výdaje. Proto se musí zvolit správný kód kontace.

Je vidět, že na této kontaci je navázaná i souvztažnost, kde je nastavena daňová skupina 5 s 21% sazbou DPH. Musíme tedy jen doplnit obnos položky.
8) Po doplnění obnosu se automaticky vypočítá základ daně i daň. Vy si jen musíte zkontrolovat, že je to správná částka a případně by se základ musel opravit.

9) Po uložení položky dokladu se opět dostaneme na rozúčtování, a to je už rozděleno na základ i daň. Účetní údaje nám opět zajistí účetní souvztažnost navázaná na účetní kontaci.

10) Přidáváním dalších položek na pokladní doklad se postupně mění i celkový obnos pokladního dokladu. Zároveň je zde i rekapitulace DPH, aby bylo vidět s jakou sazbou a v jaké výši jsou tu pořízené položky dokladu.

Tisk pokladních dokladů

Tisk pokladních dokladů je možné provádět z nabídky pro tisk nebo stisknutím tlačítka pro tisk pokladních dokladů v horní liště.

Pro tisk je připraveno několik druhů formulářů. Na tlačítko v horní liště se standardně tiskne Doklad zjednodušený (daňový). Tisk jiného druhu pokladního dokladu na tlačítko lze uživatelsky nastavit. Z nabídky pro tisk pokladních dokladů je možné si vybrat podle názvu vhodný druh pokladního dokladu. Počet výtisků pokladního dokladu je možné si nastavit v konfiguraci Finanční účetnictví - Parametry - Konfigurace - Pokladny - Počet výtisků (max. 4 výtisky). Nastavení počtu výtisků se týká pouze prvních 4 pokladních dokladů.